Drik et glas tomatjuice eller spis rigeligt tomater sammen med sojaprodukter som tofu, tempeh eller sojamælk.

Tomat og soja sammen beskytter bedst mod prostatakræft

 

Du har sikkert hørt at tomater og soja sundhedsforebyggende egenskaber hver for sig, men i hvert fald når det gælder prostatakræft, kan det betale sig at spise dem samtidig.

Det viser en ny undersøgelse fra University of Illinois, hvor forskerne ønskede at undersøge effekten af tomater og soja på prostatakræft, der er den mest almindelige kræftform blandt mænd.

"I vores undersøgelse har vi brugt mus, der var genetisk manipuleret til at udvikle en aggressiv form for prostatakræft. Alligevel havde halvdelen af dyrene, der spiste tomat og soja ingen kræftlæsioner i prostata ved undersøgelsens afslutning. Alle mus i kontrolgruppen, der hverken fik soja eller tomat, havde til gengæld udviklet sygdommen," siger John Erdman, der er professor i fødevarevidenskab og ernæring på universitetet.

Fra de var 4 til 18 uger blev dyrene sat på én af fire diæter:

  • 10 procent af diæten bestod af tomatpulver
  • 2 procent af diæten bestod af sojakim
  • tomatpulver plus sojakim
  • en kontrolgruppe, der hverken fik tomat eller soja

"Såvel tomat, soja, og kombinationen af de to medførte alle et betydeligt reduceret antal prostatakræft-tilfælde. Men kombinationen af tomat og soja gav de bedste resultater. Kun 45 procent af mus fodret med begge fødevarer udviklede sygdommen, mens 61 procent af musene, der fik tomat og 66 procent i soja-gruppen udviklede kræftsygdommen," fortæller han.

Mest almindelige mandekræft

Prostatakræft er den hyppigst diagnosticerede kræftform hos mænd, men de ramte har næsten en 100 procent overlevelseschance, hvis den bliver opdaget tidligt. Hos ældre mænd, er det ofte en langsomt voksende kræft og disse mænd er ofte betænkelige ved stråling og kirurgiske behandlinger, der har uønskede bivirkninger som f.eks. impotens, siger Krystle Zuniga, der har været med til at lave forsøgene.

Mængden af soja isoflavoner og prostataniveauerne hos musene ligner dem, der findes hos asiatiske mænd, der indtager 1-2 portioner soja dagligt. I lande, hvor soja spises regelmæssigt er der betydeligt færre tilfælde af prostatakræft, pointerer Erdman.

Hvor meget soja og tomat bør en 55-årig mand, der er bekymret for sin prostata spise for at opnå de samme niveauer og forebygge risikoen for kræft?

"Resultaterne af undersøgelsen af mus tyder på, at 3-4 portioner tomater om ugen og 1-2  sojaprodukter (tofu, sojaburger, tempeh) dagligt kan beskytte mod prostatakræft," siger Zuniga.

Ifølge forskerne, styrker disse resultater anbefalingen om, at vi alle skal spise en bred vifte af hele frugter og grøntsager.

"Det er bedre at spise en hel tomat end at tage et lycopen-tilskud. Det er bedre at drikke sojamælk end at tage sojaisoflavoner. Når du spiser hele fødevarer får du en hel vifte af kræft-bekæmpende, bioaktive komponenter," siger Erdman.

Forskerens anbefaling styrkes af hvordan sojakim opførte sig i denne undersøgelse. Han bemærkede, at sojakim har en meget anderledes isoflavon-profil end resten af sojabønnen.

Isoflavoner er såkaldte phytoøstrogener, der minder om og delvist fungerer som det menneskelige hormon østrogen.

"Isoflavonet 'genistein' får mest opmærksomhed. Men sojakim har et meget højere indhold af de andre isoflavoner, daidzein og glycitein end genistein," siger han.

Det var interessant for forskerne at det soja produkt, de brugte, var meget effektivt til at reducere forekomsten af kræft, selv om indholdet af genistein var lavt.