Yoghurt og ost kan forkorte forkølelsen

Mikroorganismer i visse typer yoghurt kan forkorte hvor lang tid du er forkølet.
 

Probiotika i yoghurt, ost eller som kosttilskud kan ikke bare øge din livskvalitet måleligt, men også reducere hvor alvorligt en solid efterårsforkølelse udvikler sig.

Ny forskning viser at man reducerer både hvor længe og alvorlig en forkølelse bliver, hvis man spiser såkaldte probiotika, der er en fællesbetegnelse for mikroorganismer som mælkesyrebakterier og bifidobakterier.

En ny undersøgelse blandt amerikanske universitetsstuderende i alderen 18 til 25 år, der boede på kollegier på Framingham State University i Massachusetts, viste at probiotika-tilskud havde gavnlig effekt på forkølelsen.

Undersøgelsen er netop offentliggjort i British Journal of Nutrition.

198 studerende blev delt op i to grupper, hvor den ene (97 studerende) fik placebo og den anden (101 studerende) fik en pulverblanding med probiotiske stammer BB-12 ® (Bifidobacterium animalis lactis BB12) og LGG ® (Lactobacillus rhamnosus GG) fra det danske firma Chr. Hansen i 12 uger. Hver dag gennemførte de studerende en undersøgelse for at vurdere effekten af det probiotiske tilskud.

Selvom der har været tidligere undersøgelser af virkningen af probiotika på varigheden af forkølelser og sværhedsgraden af symptomerne, er det den første undersøgelse, der undersøger effekten af probiotiske stammer på helbredsrelateret livskvalitet ved infektioner i de øverste luftveje.

Halvt så mange fraværsdage

- Helbredsrelateret livskvalitet er subjektivt vurderet af patienten og defineres oftest som den del af den samlede livskvalitet, som bestemmes primært af personens helbred, og som kan være påvirket af kliniske tiltag, siger diætist Tracey J. Smith på University of Medicine and Dentistry of New Jersey-School of Health.

Undersøgelsen konstaterede, at selv om alle de studerende blev ramt af forkølelse nogenlunde lige ofte, så havde de studerende, der tog probiotiske tilskud:

  • To dage kortere forkølelse (fire dage mod seks dage)
  • Symptomer, der var 34% mindre alvorlige
  • En højere livskvalitet, der resulterede i over halvt så mange fraværsdage (15 mod 34 dage hos studerende der fik placebo).

Men hvad er det, der gør probiotika så effektiv i behandling af symptomer på øvre luftvejsinfektioner?

- Forkølelsessymptomer som en tilstoppet næse og ondt i halsen er kroppens inflammatorisk reaktion mod en virus, ikke en direkte virkning af selve virussen, forklarer Smith.

Blødgør immunsystemets reaktion

- Probiotiske mikroorganismer kan blødgøre dit immunsystemets reaktion ved at reducere kroppens inflammatorisk reaktion.

Hun understreger at undersøgelsen kun viser at de to specifikke probiotika kan påvirke forkølelse.

- Undersøgelsen understøtter kombinationen af LGG og BB12 - to meget specifikke stammer af probiotika. Disse to stammer findes også i en række kosttilskud, der er tilgængelige i håndkøb. Der er også nogle yoghurter, som indeholder LGG og / eller BB12 men tjek etiketterne, da virksomheder ofte ændrer probiotiske stammer ofte.

Tidligere undersøgelser af andre probiotiske stammer har dog også vist tydelige reduktioner i forkølelsesudviklingen. Blandt andet i et forsøg med 326 børn i 3-5 års alderen.

Ud over at probiotika styrker immunsystemet har mikroorganismerne i undersøgelser også vist sig at have indflydelse på risikoen for blandt andet tarmkræft, forhøjet kolesterol og blodtryk.

Ud over i yoghurt kan man også finde probiotika i blandt andet:

  • Ost, især hytteost, men også bløde oste som Gouda
  • Den japanske miso-suppe, en gæret sojabønne pasta, der indeholder 160 forskellige probiotika-stammer
  • Kefir, der er et ekstrakt fra en svamp, som er dyrket i mælk i et døgns tid. I eurasitiske lande får det æren for nogle menneskers lange levetid.