Når fedtcellerne udvides, men bindevævet mellem fedthulerne ikke kan strækkes ud, opstår der bumpet hud.

10 madråd: Sådan undgår du appelsinhud

Appelsinhud rammer nogle kvinder hårdere end andre og det skyldes hovedsageligt genetiske forskelle, men man kan også selv gøre noget for at undgå de små knoppede rynker på lår og balder.

 

Op mod 90 procent af alle kvinder får appelsinhud med tiden - oftest efter overgangsalderen, hvor man begynder at tage på. Den præcise årsag er ukendt, men blandt andet hormonændringer kan være skyld i at fedtlaget under huden begynder at vokse.

Problemet opstår fordi mellemrummet mellem det yderste hudlag og det inderste fedtlag bindes sammen af bindevævssamlinger, der ikke kan strækkes ud til at følge med fedtudvidelsen. Og dermed bliver huden bumpet som en appelsinskal.

Hvorfor nogle har stivere bindevævssamlinger, der ikke kan følge med fedtudvidelsen, mens andre - især mænd - ikke har, er uklart, men måske skyldes det bare at kvinder har større fedtdepoter på lår og baller.

Nogle nyere undersøgelser tyder på at en gruppe af aminosyrer kaldet polyaminer, der findes i mange forskellige madvarer i større eller mindre omfang, har betydning for bindevævets elasticitet.

En anden teori er at underskud af hormonet adiponectin er medskyldig i opståen af appelsinhud. Biopsier af fedt i sædemuskelregionen hos kvinder med og uden appelsinhud har vist, at der er mindre adiponectin i fedt på balder med appelsinhud, hvilket har fået forskere til at tænke at adiponectin beskytter mod appelsinhud.

Mængden af adiponectin har i forsøg vist sig at blive påvirket af din diæt. En italiensk undersøgelse fra 2003 har vist at en morgenmad med pølser og æg på få timer sænkede adiponectin-niveauet, mens en vegetarisk kost øgede niveauet med 19 procent.

Uanset årsagen er såvel hudeksperter og diætister enige om at motion, styrketræning og dermed tab af kropsfedt er den bedste kur mod appelsinhud, men da nyere undersøgelser samtidig viser at vægttab i en sen alder måske ligefrem er usundt, hvis man ikke er ekstremt fed, så kan visse kostændringer hjælpe eller i hvert fald forebygge appelsinhud.

Den amerikanske diætist Naomi Tupper erkender at der ikke er mange videnskabelige undersøgelser, der underbygger at fødevarer kan hjælpe på appelsinhud.

"Men der er almindelig enighed blandt eksperter om at en sund diæt med lidt mættet fedt, men mange frugter og grøntsager samt proteiner og fibre, kan påvirke appelsinhuden.

Anbefalet mad er generelt de fødevarer, der kan påvirke huden og bindevævet," siger Naomi Tupper og kommer med disse ti råd: