Blandt andet svesker og peanuts har et højt kalium-indhold.

Så vigtig er kalium for at kvinder undgår slagtilfælde

Bønner, nødder, svesker og andet kaliumrig mad beskytter mod tidlig død og slagtilfælde.

 

Det viser en ny undersøgelse, hvor forskere fra Albert Einstein College of Medicine i New York har fulgt 90.137 kvinders indtag af kalium i en 11 års periode.

Kvinderne var mellem 50 og 79 år ved starten på undersøgelsen og havde endnu ikke været ramt af et slagtilfælde og indtog i gennemsnit 2611 mg kalium dagligt - kun fra madvarer, ikke fra kosttilskud.

"Tidligere undersøgelser har vist, at forbruget af kalium kan sænke blodtrykket. Men om kaliumindtagelse kan forhindre slagtilfælde eller død har ikke været klarlagt," siger undersøgelsens chefforsker dr. Sylvia Wassertheil-Smoller, der er professor Emerita på afdelingen for epidemiologi og befolkningssundhed.

"Vores resultater giver kvinder endnu en god grund til at spise frugt og grøntsager. Frugt og grøntsager er gode kilder til kalium, der ikke kun sænker postmenopausale kvinders risiko for slagtilfælde, men også død," siger professoren, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet Stroke.

Forskerne så på, hvor meget kalium kvinderne indtog og om de havde fået et slagtilfælde, enten iskæmiske (prop i blodbaner) eller hæmoragiske (blødning i hjernen) slagtilfælde, eller var døde i løbet af undersøgelsens periode.

Undersøgelse viste at:

  • Kvinder, der spiste mest kalium havde 12 procent mindre risiko for slagtilfælde i almindelighed og 16 procent mindre risiko for et iskæmisk slagtilfælde end de kvinder, der spiste mindst.
  • Kvinder, der spiste mest kalium havde 10 procent mindre sandsynlighed for at dø end dem, der spiste mindst.
  • Blandt kvinder med normalt - ikke forhøjet - blodtryk, havde dem, som spiste mest kalium en 27 procent lavere risiko for iskæmisk slagtilfælde og 21 procent lavere risiko for alle slagtilfælde generelt sammenlignet med kvinder, der spiste mindst kalium.
  • Blandt kvinder med for højt blodtryk, havde dem, der spiste mest kalium en lavere risiko for død, men kalium sænkede alligevel ikke deres risiko for slagtilfælde.

De fleste spiser for lidt

Forskerne mener, at mere kalium i kosten kan forhindre at man udvikler forhøjet blodtryk. Desiger også, at der ingen tegn var på nogen sammenhæng mellem kalium indtag og blødende slagtilfælde, hvilket kan skyldes det lave antal i undersøgelsen.

De amerikanske myndigheder anbefaler, at kvinder spiser mindst 4.700 mg kalium dagligt.

"Kun 2,8 procent af kvinderne i vores undersøgelse overholdt eller indtog mere end det. WHOs daglige kalium anbefaling for kvinder er lavere, nemlig 3.510 mg eller mere. Det var der stadig kun 16,6 procent af kvinderne, der levede op til," siger Wassertheil -Smoller.

"Vores resultater tyder på, at kvinder har brug for at spise flere kalium-rige fødevarer. Du vil ikke finde meget kalium i junkfood. Fødevarer med et højt kalium-indhold er feks. hvide og søde kartofler, bananer og hvide bønner."

Udover at det nok er en god idé for de fleste ældre kvinder at øge kaliumindtaget, er der nogle mennesker, der har for meget kalium i blodet, hvilket kan være farligt for hjertet.

"Folk bør tale med deres læge om hvor meget kalium de kan tåle at spise," siger hun.

Forskerne gør opmærksom på at de ikke har taget kvindernes indtag af natrium, der udgør 40 procent af salt, i betragtning, så den potentielle betydning af en balance mellem natrium og kalium kan ikke ses af resultaterne.

Forskere påpeger også at der er brug for flere undersøgelser for at afgøre, om kalium har de samme virkninger på mænd og yngre mennesker.

Kalium-indhold i udvalgte madvarer
Kalium-indhold pr. 100 gram i udvalgte fødevarer 
Fødevare Indhold i mg
Svesker 1058
Peanuts, olieristede 776
Citrongræs 723
Rosiner 706
Hasselnødder 680
Bacon, stegt 591
Hvide bønner, kogte 561
Sojabønner, kogte 515
Avocado 507
Svinekød 430
Oksekød 430
Kidneybønner, røde 419
Pekannødder 410
Laks, stegt 380
Kartofler, kogt m. skræl 380
Linser, kogte 369
Bananer 358
Chili, rød 322
Torsk, stegt 244
Kirsebær 222
Majs, kogt 212
Nektariner 201
Ferskner 190
Appelsiner 180
Grapefrugt 150
Æbler 107