En stor håndfuld mandler dagligt kan selv på kort tid forbedre dit risiko for hjertekar-sygdom.

Så sunde er mandler for dit hjertekar-system

En daglig portion mandler kan på ganske kort tid forbedre overvægtiges risiko for hjertekar-problemer.

 

Det viser en ny undersøgelse af mandlers påvirkning af helbreddet fra School of Life and Health Sciences på Aston University i Birmingham, England, hvor forskerne konstaterede at nødderne især forbedrer blodstrømmen.

Forskerne testede virkningerne af en kortvarig mandel-beriget kost på raske unge og midaldrende mænd og på en gruppe unge mænd med forhøjet risiko for hjertekar-problemer som for højt blodtryk eller overvægt.

En kontrolgruppe spiste, hvad de normalt ville, mens en anden gruppe, skulle spise 50 g mandler om dagen i en måned.

Ved afslutningen af undersøgelsen havde gruppen, der spiste en mandel-beriget kost højere niveauer af antioxidanter (alpha-tocopherol) i deres blod, forbedret blodgennemstrømning og lavere blodtryk, der alt sammen kunne reducere deres risiko for hjertesygdomme.

Mange forskellige næringsstoffer

Mandler er kendt for at indeholde en række gavnlige stoffer, som E-vitamin og sunde fedtstoffer, fibre, der øger mæthedsfølelsen og flavonoider, som kan have antioxidante egenskaber. Forskerne mener, at det er sandsynligt, at kombinationen af alle disse næringsstoffer tilsammen er årsag til helbredsforbedringerne.

"Vores undersøgelse bekræfter, at mandler er et superfood. Tidligere undersøgelser har vist, at de holder dit hjerte sundt, men vores forskning viser, at det ikke er for sent at indføre dem i din kost - en håndfuld hver dag selv i en kort periode kan hjælpe. Du kan erstatte en snack med en pose mandler eller indkludere dem i dine måltider for at reducere din risiko for hjerteproblemer," siger professor på Biomedicinsk Institut Helen Griffiths, der var hovedforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i Free Radical Research.