Så meget kan bønner og ærter sænke det dårlige kolesterol

 

En daglig portion bønner, ærter, kikærter eller linser kan reducere det dårlige kolesterol markant.

Detviser en analyse hvor forskere fra St. Michaels Hospital i Toranto, Canada, har gennemgået 26 tidligere forsøg med tilsammen 1037 personer, der fik disse bælgfrugter i kosten.

Analysen viste at en daglig portion, hjalp folk med at sænke deres LDL ("dårlige") kolesterol med fem procent.

Ifølge Dr. John Sievenpiper, der står bag analysen, ville det resultere i en fem til seks procents reduktion i risikoen for hjerte-kar-sygdom, der er den førende dødsårsag i USA.

En portion svarer til 130 gram eller ¾ kop, men nordamerikanere spiser i gennemsnit mindre end halv så meget dagligt. Det samme gælder formentlig i Danmark. Bælgfrugter har et lavt glykæmisk indeks (hvilket betyder, at de nedbrydes langsomt) og har tendens til at reducere eller fortrænge animalsk protein samt "dårlige" fedtstoffer.

"Bælgfrugter spiller en vigtig rolle i mange traditionelle køkkener, eksempelvis i Middelhavslandene og Sydasien. Dertil kommer at de er billige," siger Sievenpiper.

Analysen viste at mænd havde en større reduktion i deres LDL-kolesterol sammenlignet med kvinder, måske fordi deres kost er mere kødrig og deres kolesteroltal derfor højere - så de mere markant får det bedre af en sundere kost. Nogle undersøgelsesdeltagere rapporterede maveproblemer som oppustethed, tarmgas, diarré eller forstoppelse, men disse symptomer aftog i løbet af undersøgelsen.