Sådan sænker jordbær bedst dit kolesteroltal

 

Friske jordbær er absolut et af de sundeste for hjertet, men frysetørrede jordbær er faktisk bedre for kolesteroltallet.

Det viser en ny undersøgelse af frysetørrede jordbær, hvor forskere fra Oklahoma State University konstaterede, at kun 50 gram frysetørrede jordbær kan sænke det totale og dårlige kolesterol markant.

Efter 12 uger, hvor deltagere med alvorlig overvægt især med fedt omkring organerne hver dag spiste 50 gram frysetørrede jordbær, var deres gennemsnitlige totale kolesteroltal og dårlige kolesterol (LDL) faldet med hhv. 0.85 og 0.72 mmol/l.

Et meget højt totalt kolesteroltal er op mod 6,0 mmol/l, mens et højt LDL-tal er 4,9 mmol/l, så reduceringerne svarer til minimum 15 procent.

Undersøgelsen er kun den sidste i en række undersøgelser af jordbærs gavlige virkninger på hjertekar-systemet.

Og i forhold til en undersøgelse for en måned siden, hvor forskerne også registrerede et fald i både det totale og dårlige kolesterol, så er den nye undersøgelse opløftende, fordi deltagerne kunne nøjes med en relativ lille mængde frysetørret jordbær.

I den forrige kolesterol-undersøgelse blev deltagerne sat til at spise et halvt kilo friske jordbær dagligt, hvilket nok kan være en udfrodring for de fleste. Tilmed var reduceringerne i kolesteroltallet heller ikke lige så store.

Resultaterne, som i begyndelsen af 2014 blev offentliggjort i Journal of Nutritional Biochemistry, viser, at det totale kolesterol samt mængden af det dårlige kolesterol (LDL) og triglycerider faldt med hhv. 8,78 % , 13,72 % og 20,8%. Det gode kolesterol (HDL) forblev uændret. Det samme gjorde det i undersøgelsen af frysetørrede jordbær.

Frysetørring af jordbær er en simpel proces, du selv kan klare i køkkenet ved at skære friske jordbær i småstykker og placere dem spredt på en plade i en dybfryser i en uge. Hæld dem derefter op i en pose, som du tømmer for luft og gem den til senere brug i fryseren.

Frysetørringen reducerer alene bærrenes vandindhold, mens alle de sunde næringsstoffer forbliver intakte.

Jordbær indeholder høje niveauer af flavonoider, som bl.a. også findes i blåbær, brombær og vindruer. En specifik underklasse af flavonoider, kaldet anthocyaniner, kan hjælpe med at spile arterierne ud, modvirke åreforkalkning og andre hjertekar-problemer.