En håndfuld valnødder om dagen kan hjælpe overvægtige til et bedre blodtryk og dermed reducere risikoen for risikoen for hjertesygdom og slagtilfælde.

En håndfuld valnødder kan redde dig fra slagtilfælde

 

Kan du spise 56 gram valnødder om dagen, så kan du både sikre at dine blodårer bliver mere smidige og sænke dit blodtryk.

Det viser en ny undersøgelse fra Yale - Griffin Prevention Research Center i Connecticut, hvor forskere har fundet bevis for at valnødder kan beskytte mod diabetes og hjertesygdomme hos overvægtige.

Resultaterne er netop blevet præsenteret i tidsskriftet Journal of American College of Nutrition og er baseret på en undersøgelse af 46 deltagere, der var 30-75 år gamle.

Deltagerne havde et Body Mass Index på mere end 25 og en taljemål over 101 cm for mænd og 89 cm for kvinder. De var alle ikke-rygere oghavde alle tegn på en eller flere risikofaktorer for at udvikle diabetes og kardiovaskulære sygdomme.

Deltagerne blev tilfældigt opdelt i to grupper, der i 8 uger enten skulle spise som sædvanligt eller inkludere 56 gram valnødder i deres kost. valnødderne skulle være afskallede, ristede engelske valnødder og skulle spises enten som en snack eller som del af et måltid.

"Vi ved, at en generel forbedring af kosten kan være hårdt, men at tilføje en enkelt fødevare er nemt," forklarer dr. David Katz, direktør for Yale - Griffin Prevention Research Center og hovedforfatter på undersøgelsen.

Dobbelt gevinst

"Vores teori er, at hvis en meget nærende, mættende fødevare som valnødder føjes til kosten, er der dobbelt gevinst: På den ene side får man noget mere næringsrigt, men samtidig spiser man ikke så meget af de mindre ernæringsrigtige fødevarer."

Undersøgelsen viste at 56 gram valnødder om dagen forbedrer endotelfunktion hos overvægtige voksne med visceral fedme (fedt omkring organerne). Tilsætningen af valnødder til kosten førte ikke til øget vægt.

"Det primære effektmål var ændringen i flow-medieret vasodilatation (FMD) i pulsåren," skriver forskergruppen. FMD er en måde at måle hvordan de celler, der forer blodårers indre vægge, fungerer. Cellerne har betydning for hvor smidige bodårerne er og dermed for risikoen for forhøjet blodtryk.

"FMD blev væsentligt forbedret i forhold til kontrolgruppen, der spiste en almindelig kost og vi konstaterede gavnlige tendenser til reduktion af det systoliske blodtryk," fortæller forskerne.

Forbedringer af blodtrykket har enorm betydnng for risikoen for at udvikle hjertesygdomme og reducerer desuden risikoen for slagtilfælde, hvor forhøjet blodtrykket er den væsentligste risikofaktor.