Blåbær gør dine blodårer mere smidige

 

Flavonoider i blåbær forbedrer dine blodkars smidighed og dermed dit blodtryk, viser et nyt overbevisende studie.

Forskere fra England og Tyskland har sammen gennemført to såkaldte randomiserede, kontrollerede, dobbeltblindede, crossover menneske- interventionsforsøg for endeligt at få fastslået om antioxidanter i blåbær hjælper på hjertekar-problemer.

De fleste undersøgelser af fødevarers indflydelse på helbredet er enten baseret på befolkningsundersøgelser, hvor man eksempelvis spørger folk om de spiser mange blåbær eller også er de lavet i laboratorier med mus eller med menneskelige vævsprøver, der bliver indsprøjtet med stoffer.

Dette forsøg er baseret på test af mennesker og blodprøver på en måde, der opfattes som en af de ypperste undersøgelsesmetoder.

"Vores data tyder på, at 100-240 gram blåbær svarende til 319-766 mg polyfenoler kan have betydning for folkesundheden ved at sikre et sundt kredsløb," skriver forskerne i American Journal of Clinical Nutrition

Desuden behøver mængden af polyphenoler ikke kun stamme fra blåbær alene, men kan komme fra andre bær og andre anthocyanin-rige fødevarer og drikkevarer, pointerer forskerne i erkendelse af at de færreste mennesker kan spise tæt på et kvart kilo blåbær dagligt.

"Med hensyn til de højere indtag i undersøgelsen, er det nok nemmest at indtage dem gennem nye, funktionelle fødevarer og drikkevarer, hvor polyfenoler er indarbejdet," siger forskerne fra universiteterne i Reading og Northumbria fra England samt Düsseldorf i Tyskland.

Effekt efter seks timer

Resultaterne er baseret på to forsøg, hvor forskerne med Dr. Jeremy Spencer fra University of Reading i spidsen undersøgte virkningen af blåbær flavonoider på funktionen af cellernes foring af blodkarrenes vægge (kaldet den endoteliale funktion) hos 21 raske mænd.

I den første undersøgelse vurderede de virkningen af forskellige doser af flavonoider fra blåbær (766, 1278 og 1791 mg total blåbærs polyfenoler) på den såkaldte flow-medierede dilatation (FMD) - der er et mål for elasticiteten af blodkar - på forskellige tidspunkter (hhv. en, to , fire og seks timer efter indtagelsen). Disse målinger blev sammenlignet med kontrolmålinger, hvor deltagere havde indtaget drikkevarer uden polyfenolerfra blåbær.

I den anden undersøgelse undersøgte de effekten af 319 , 637 , 766 , 1278 og 1791 mg blåbær polyfenoler umiddelbart efter og op til en time senere.

Resultaterne af den første undersøgelse viste, at FMD steg to gange. 1-2 timer efter indtagelse, og igen 6 timer efter indtagelse.

1-2 timer efter indtagelse af blåbær-polyphenolerne, konstaterede forskerne, at ferulasyre, isoferulic syre, vanillinsyre, 2- ydroxybenzoesyre, benzoesyre og kaffesyre blev væsentligt forøget. Men det var især forhøjelserne efter 6 timer, der interesserede forskerne.

"Forbedringerne i FMD efter 6 timer var samtidige med fremkomsten af metabolitter, som stammer fra anthocyanin og chlorogensyre, især hippursyre, hydroxyhippuric syre og homovanillinsyre," fortæller de.

"Da intakt anthocyanin og flavanol glucuronider og sulfater ikke forventes i blodet 6 timer efter, tyder det på, at disse mindre fenolderivater er årsag til de observerede forbedringer af blodkarrenes smidighed."

Den anden undersøgelse viste, at jo flere polyfenoler deltagerne indtog, jo større var virkningen på blodkarrene - indtil 766 mg, hvorefter der ikke skete yderlige forbedringer.