En sildemad på groft brød er en typisk sund nordisk ret, der kan sænke kolesterol-tallet.

Sund nordisk kost sænker kolesteroltallet

 

En sund nordisk kost sænker kolesteroltallet og dermed risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Det viser en ny nordisk undersøgelse fra Lunds Universitet som netop er offentliggjort i Journal of Internal Medicine, hvor forskerne også konstaterer at nordisk kost medfører nedsat inflammation, som er forbundet med præ-diabetes.

Forskerne delte tilfældigt 200 personer med såkaldt metabolisk syndrom op i to grupper, hvor den ene i en periode på 18-24 uger spiste en sund nordisk diæt, mens den anden gruppe spiste almindeligt.

Deltagerne havde en genemsnitsalder på 55 år og led af en række metaboliske problemer, som prædiabetes, overvægt, højt kolesteroltal eller højt blodtryk.

Den sunde nordiske diæt inkluderede fuldkorn, bær, rodfrugter, bælgfrugter og kål, rapsolie, tre fiskeretter om ugen og fedtfattige mælkeprodukter.

Den anden (kontrol-) gruppe spiste en mere typisk diæt med smør i stedet for rapsolie, færre bær og grøntsager, og havde ingen regler om rødt kød eller hvidt brød.

Deltagerne lavede maddagbog og fik tjekket deres fedtsyresammensætning hver 4. dag, så forskerne kunne se om de overholdt de to diæter.

"De personer, der spiste den sunde nordiske kost havde lavere mængder af det skadelige LDL-kolesterol og højere niveauer af det "gode" HDL-kolesterol. Mængden af skadelige fedtpartikler i blodet faldt også," siger Lieselotte Cloetens, der er biomedicinsk ernæringsforsker ved Lunds Universitet.

Forskerne vil nu fokusere på kosten evne til at opretholde vægttab i en ny undersøgelse, fortæller Lieselotte Cloetens, som påpeger, at problemet med de fleste diæter er at holde fast i dem.

 

 

MadgruppeSund Nordisk diætKontrol diæt
Kornprodukter  ≥ 25% af den samlede energi skal komme fra fuldkorn hvoraf ≥ 50% i form af rug, byg og havre. Fuldkornspasta og upolerede ris (≥ 6 g fibre pr 100 g) ≥ 2-3 måltider om ugen. Lavt saltindhold (≤ 1,0%) i brød. Korn uden tilsat sukker eller honning. Brød (≥ 6 g fibre pr 100 g) ≥ 6 skiver per dag ≥ 25% af energi i form af raffineret og ≥ 90% hvede
Grøntsager, bær, frugt (kartofler ikke inkluderet) Frugt, grøntsager og bær ≥ 500 g - heraf bær ≥ 150-200 g per dag, frugt ≥ 175 g per dag og grøntsager ≥ 175 g per dag 200-250 g, ingen blåbær
Kosten fedt Rapsolie. Raps og / eller solsikkeolie og / eller sojaolie-baseret margarine uden transfedtsyrer og ≥ 2/3 af umættede fedtstoffer (usaltede nødder og frø kan indgå i kosten) Smør eller andet mælkefedt-baserede spread (≥ 50% af den samlede mængde fedt skal være mættet)
Mejeriprodukter

Fedtfattige flydende mejerivarer med ≤ 1% fedt. Ost ≤ 17% fedt, ≥ 2 portioner per dag. Sødet yoghurt og andre frugtholdige mælkeprodukter undgås.

Ingen begrænsninger
Fisk ≥ 3 måltider om ugen, 2 fede fiskemåltider (> 4-5% fedt) + 1 fedtfattigt fiskemåltid. ≤ 1 måltid om ugen
Kød Helst hvidt kød, fjerkræ. Fedtfattige valg. Vildt Ingen begrænsninger
Drikkevarer Ingen sukkersødede drikkevarer. Frugter og bær saft <1 glas (1,5 dl) per dag Ingen begrænsninger