Valnødder styrker blandt andet blodkarrennes endotel-celler og det gode kolesterol.

Valnødder styrker dine blodkar

 

Valnødder kan ikke bare sænke kolesteroltallet, men kan også styrke blokarrene og fremme det gode kolesterol.

Det viser en ny undersøgelse, hvor forskere fra Penn State, Tufts University og University of Pennsylvania har målt blodet hos forsøgspersoner, der har spist valnødder i forskellige versioner.

"Vi ved allerede, at valnødder kan sænke kolesterolindholdet i blodet," siger Penny Kris-Etherton, der er professor i ernæring ved Penn State.

"Men indtil nu har vi ikke vidst hvilken del af valnødden, der gjorde forskellen. Nu har vi fundet ud af hvordan hele valnødder og valnøddeolie kan forbedre hjerte sundhed."

I et kontrolleret forsøg gav forskerne 15 deltagere med forhøjet kolesterol i blodet tilfældigt en af fire behandlinger - enten 85 gram hele valnødder, 6 gram skal, 34 gram fedtfri nøddekød eller 51 gram valnøddeolie. Forskerne evaluerede de biokemiske og fysiologiske reaktioner hos deltagerne, før de spiste og igen 30 minutter, en time, to timer, fire timer og seks timer efter. Forskerne gentog denne proces for hver af de resterende tre nøddemåltider.

Resultaterne viste, at engangs-forbrug af valnøddeolie positivt påvirkede blodkarrene. Desuden bidrog hele valnødder til at det gode kolesterol - HDL - blev transporteret mere effektivt rundt i kroppen og til at fjerne overskydende kolesterol fra kroppen.

Væsentlige antioxidanter

"Valnøddeolie var særlig god til at bevare funktionen af endotelceller, som spiller en vigtig rolle for kardiovaskulær sundhed," siger Claire Berryman, ph.d.-studerende i ernæringsmæssig videnskaber ved Penn State .

Ifølge forskerne, indeholder valnødder alfa-linolensyre, gamma-tocopherol og phytosteroler, hvilket kan forklare de positive virkninger af valnøddeolie.

"Konsekvenserne af dette fund kan betyde forbedrede koststrategier til at bekæmpe hjertesygdomme," sagde Berryman.

"Videnskaben omkring HDL-funktionalitet er meget ny, så resultaterne ved at spise hele valnødder er lovende og værd at undersøge nærmere."

Yderligere undersøgelser er nødvendige for at klargøre de mekanismer, der ligger til grund for reduktion af risikoen for hjertekarsygdomme ved at spise valnødder.

"Vores undersøgelse viser, at simple kostændringer, der inkorporerer valnødder og / eller valnøddeolie, kan reducere risikoen for hjertesygdomme," siger Kris-Etherton.