Mandler har et højt indhold af magnesium, der viser sig at kunne medføre små sænkninger af blodtrykket.

Spis mandler mod forhøjet blodtryk

 

Kosttilskud med magnesium kan medføre små, men klinisk signifikant reduktion af blodtrykket.

Det viser ny forskning fra University of Hertfordshire netop offentliggjort i European Journal of Clinical Nutrition, hvor forskerne også fortæller, at effekten øges i takt med øget dosis.

Hjerte-kar-sygdomme er årsag til næsten 50 procent af alle dødsfald i Europa. Forhøjet blodtryk eller hypertension er en væsentlig risikofaktor, og skyldes bl.a. rygning, stillesiddende livsstil, en kost med højt natrium og en utilstrækkelig indtagelse af andre mineraler, såsom kalium, calcium og magnesium.

Især bladgrøntsager, mandler, korn- og mælkeprodukter er primære kilder til magnesium.

"Indtil nu har der været overbevisende dokumentation for effekten af kosttilskud med magnesium på blodtrykket," siger Lindsy Kass, lektor og registreret diætist ved University of Hertfordshire.

"Så vi gennemført en meta-analyse ved at analysere data fra 22 forsøg med 1.173 mennesker for at vurdere effekten af magnesium på blodtrykket."

I forsøgene varierede magnesium-indholdet doser fra 120 til 973 mg med mellem 3 til 24 ugers opfølgning. Selv om ikke alle individuelle undersøgelser viste betydning for reduktion af blodtrykket, viste de samlede data, at magnesiumtilskud reducerede både systolisk og diastolisk blodtryk. Og dertil kom at de bedste resultater blev observeret ved de højere doser.

"Den kliniske betydning af denne meta-analyse kan være vigtig i bestræbelserne på at forebygge hypertension og tilknyttede risici omkring hjerte-kar-sygdomme," siger Lindsy.