Kvinde på indkøb i fiskeafdelingeOmega-3 fedtsyrer kan forebygge hjertekar-problemer, men hjælper ikke særlig meget, når man i forvejen får medicin mod de samme problemer.

Ny undersøgelse afslører sandheden om omega 3

En ny gennemgang af omega-3-undersøgelser forklarer hvorfor der i de sidste år er opstået tvivl om effekten på hjertekar-sygdomme.

 

Der er bogstaveligt talt lavet hundredvis af kliniske forsøg om de mulige fordele ved omega-3 fedtsyrer til forebyggelse af hjertekar-problemer, men med forskellige - ja, ligefrem modstridende - resultater, der har gjort forbrugere usikre på effekten.

Nu har en ny analyse udført af forskere fra Linus Pauling Institute ved Oregon State University og offentliggjort i Journal of Lipid Research, gennemgået mange af disse undersøgelser, for at forklare, hvorfor så mange af undersøgelserne når frem til forskellige konklusioner.  

Gennemgangen konkluderer blandt andet;

  • at både fisk og omega-3 kosttilskud stadig kan forhindre hjertesygdomme
  • at nogle fedtsyrer - fra visse kilder - er mere effektive end andre
  • at fedtsyrerne kan have enorm værdi for alvorlige helbredsproblemer udover hjertesygdom
  • og at selve effektiviteten af moderne medicinske behandlingsmetoder mod hjertesygdom kan være en forklaring på de modstridende resultater om omega-3 fedtsyrer.  

Medicin reducerer virkningen

"Efter årtiers studier af omega-3 fedtsyrer, er det klart, at de har værdi i den primære forebyggelse af hjertesygdomme," siger Donald Jump, der har skrevet analysen,  og er professor på OSU College of Public Health and Human Sciences.  

"Det er mindre klart, hvor stor effekt fiskeolier har for forebyggelsen hos mennesker, der allerede har hjertekar-sygdom," siger Jump.

Læs også: Undgå rynker og demens: Spis fisk

"I tidligere undersøgelser udført for flere årtier siden havde omega-3 stor effekt på hjertepatienter, men de nyere undersøgelser er mindre overbevisende. Vi tror, at en af forklaringerne er effektiviteten af de nuværende behandlinger."

Nogle af de tidligste undersøgelser, der skabte interesse for omega-3 fedtsyrer, stammer fra 1970'erne hos grønlandske inuitter, der spiste store mængder fisk og viste sig at have usædvanlig få tilfælde af hjertekar-sygdom.

I dag tager millioner af mennesker med risiko for hjerte-kar-sygdom f.eks. statiner mod for højt kolesteroltal, fibrater mod for høje triglycerid-tal, blodfortyndende medicin og andre lægemidler med enten anti-inflammatoriske eller anti-arytmi effekter.

Fiskeolier kan have en positiv indvirkning på stort set alle kardiovaskulære risikofaktorer, siger Jump, men det samme kan medicin.  

"Nogle af de tidlige undersøgelser af fiskeolie var før de mange effektive medikamenter er blevet almindelige," siger Jump.

Langsigtet virkning

"Og folk glemmer ofte, at næringsstoffer som fiskeolier, er mindre effektiv end receptpligtig medicin på koty sigt, men ofte er mest effektive, hvis de anvendes i længere perioder."  

Læs også: Daglig makrelmad styrker unges hukommelse

"Når så mange mennesker i nyere undersøgelser tager medicin for at løse de samme problemer, som fiskeolie også påvirker, er det klart, hvorfor effekten af fiskeolie er vanskeligere at opdage," siger han.  

En masse anden forskning viser desuden at omega-3 fedtsyrer ud over hjerte-kar-sygdom også påvirker:

  • synet
  • den kognitive funktion
  • risikoen for demens
  • inflammation
  • nogle former for kræft (bl.a. tyktarmskræft)
  • den samlede dødelighed  

Andre resultater af denne sammenfatning er at:

  • En vigtig type af omega-3 fedtsyrer er DHA, som er den dominerende omega-3 fedtsyre, der ophobes i væv.  
  • Plante-kilder til omega-3 fedtsyrer, som hørfrøolie eller chia frø, bliver udnyttet dårligere af vores krop og er derfor mindre effektive end omega-3 fra koldtvandsfisk.  
  • Nogle omega-3-produkter fremstillet af gær eller alger er af høj kvalitet.  
  • Det er svært at være sikker på mængden af omega-3 fedtsyrer i opdrættede fisk, da disse fisk får omega-3-tilskud.

 "Vi mener stadig, at beviserne er stærke for at EPA og DHA indhold i hjertets væv og blod er vigtig for sundheden og forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme," siger Jump.

"For at opfylde de gældende anbefalinger om primær forebyggelse af hjerte-kar-sygdom, er det vigtigt at indtage 200-300 milligram kombineret EPA og DHA om dagen."

Læs også: Sådan spiser du dig til et lavere blodtryk