Kvinde tilbydes æbleHusk æblet. Bare et æble om dagen kan sikre at dine blodårer reducere risikoen for at dine blodårer bliver forkalkede.

Et æble om dagen holder dine blodårer smidige

Har du for meget af det dårlige kolesterol (LDL), risikerer du åreforkalkning og at dine arterier bliver usmidige, men bare et æble om dagen kan reducere effekten i blodet med 40 procent.

 

Det viser en ny undersøgelse fra Ohio State University, hvor en gruppe raske, midaldrende voksne blev sat til at spise et æble dagligt i fire uger. Undersøgelsen er netop præsenteret i tidsskriftet Journal of Functional Foods online-udgave.

Kosttilskud med polyfenoler, der er en type antioxidant, som findes i æbler, havde en lignende, men ikke så stor, effekt.   Forskerne konstaterede, at æbler sænkede blodets indhold af oxideret LDL - low-density lipoprotein, kaldet den "dårlige" kolesterol. Når LDL-kolesterol interagerer med frie radikaler for at blive oxideret (iltet), øger kolesterolet risikoen for inflammation og kan forårsage vævsbeskadigelse.  

- Når LDL bliver iltet, tager det en form, som forårsager åreforkalkning - hærdning af årerne, siger Robert DiSilvestro, der er professor i human ernæring ved Ohio State University og en forsker på universitetets Agricultural Research og Development Center.

Mere effektivt end grøn te og curcumin

Æbler er signifikant mere effektiv til at sænke niveauet af oxideret LDL end andre antioxidanter, herunder curcumin, grøn te og tomat ekstrakt, pointerer DiSilvestro.

- Vi opnåede en enorm effekt i at forhindre at LDL blev oxideret med blot ét æble om dagen i fire uger, siger han.

- Ikke alle antioxidanter har samme egenskaber i forhold til denne særlige effekt.   DiSilvestro blev først interesseret i at studere de sundhedsmæssige konsekvenser af at spise et æble om dagen efter at have læst en tyrkisk undersøgelse, der fandt at det øgede mængden af et specifik antioxidant enzym i kroppen.  

Læs også: Så lidt yoghurt skal du spise for at sænke dit blodtryk

Da det kom til stykket kunne hans hold ikke finde den samme effekt på enzymet, men blev overrasket over den betydelige indflydelse æblerne havde på oxideret LDL.  

Til undersøgelsen rekrutterede forskerne ikke-rygende, raske voksne i alderen mellem 40 og 60, som ikke i forvejen spiste æbler mere end to gange om måneden, og som ikke tog kosttilskud indeholdende polyfenoler eller andre plante-baserede koncentrater.  

Læs også: Rødvinsstof blokerer dannelsen af fedtceller

I alt spiste 16 deltagere et stort Red eller Golden Delicious æble dagligt i fire uger, 17 deltagere spiste kosttilskud indeholdende 194 mg polyfenoler om dagen i fire uger, og 18 fik placebo, der ikke indeholder polyfenoler. Forskerne fandt ingen effekt på oxideret LDL i placebogruppen.  

Andre stoffer i æblet måske også vigtige

- Vi tror, at polyfenoler tegner sig for en stor del af effekten fra æbler, men vi forsøgte at isolere netop de polyfenoler, som du ville få fra et æble om dagen, siger DiSilvestro.

- Vi konstaterede at polyfenol-kapsler havde en målbar effekt, som dog ikke var lige så stærk som æblers. Det kan enten være, fordi der er andre ting i æblet, der er årsag til effekten, eller at visse bioaktive stoffer tilsyneladende bliver optaget, når de indtages i mad.

Undersøgelsen fandt også at æbler havde virkning på antioxidanter i spyt, der har betydning for tandsundhed, fortæller DiSilvestro, der håber at kunne studere det nærmere i en fremtidig undersøgelse.