Et bæger yoghurt hver tredje dag er nok til at sænke dit blodtryk.

Så lidt yoghurt skal du spise for at sænke dit blodtryk

Spiser du jævnligt fedtfattig yoghurt kan du reducere dit blodtryk og dermed formindske din risiko for blodpropper og andre hjertekar-problemer.

 

Fedtfattig er dog et nøgleord i denne sammenhæng for i følge en ny undersøgelse er det vigtigt at yoghurten ikke øger det samlede daglige kalorie-indtag.

Læs også: Du må ikke spise salt efter frokost

Undersøgelsen, der for nyligt blev præsenteret af American Heart Association, viste at yoghurt-spisere var mindre tilbøjelige til at udvikle højt blodtryk og i gennemsnit havde lavere systolisk blodtryk end dem, der ikke spiser yoghurt.

Systolisk blodtryk er tallet for den kraft blodet rammer væggene i blodårerne med, når dit hjerte slår.

Læs også: Her er den bedste rødvin til at sænke dit blodtryk

I løbet af den 15-årige undersøgelse, fulgte forskere mere end 2.000 frivillige, der ikke havde højt blodtryk ved starten af undersøgelsen.

Deltagerne oplyste deres yoghurt forbrug i spørgeskemaer tre gange i løbet den 15-årige periode.

Læs også: Sådan spiser du dig til et lavere blodtryk

Deltagere i studiet var 31 procent mindre tilbøjelige til at udvikle højt blodtryk, når bare to procent af deres daglige kalorier kom fra yoghurt, hvilket svarer til at spise to dl fedtfattig yoghurt hver tredje dag.

Derudover steg deres systoliske blodtryk mindre end for personer, der ikke spiste yoghurt.