9 madråd mod for højt blodtryk

For højt blodtryk er en folkesygdom, som rammer flere og flere med alderen, men spiser du rigtigt kan du markant reducere eller forebygge forhøjet blodtryk.

 

Mænd har et højere blodtryk end kvinder og det skyldes ikke - bare - at de spiser mere usundt, for faktisk har alle handyr højere blodtryk end hundyr. Formentlig skyldes det hormonforskelle.

Men maden spiller utvivlsomt en rolle, ikke bare fordi mænd spiser for lidt frugt og grønt, men især fordi  den mad, de istedet spiser (kød, burgere, pølser etc.), ofte er meget saltrig.

Salt menes at være en af de vigtigste risikofaktorer for et højt blodtryk.

Men du kan også spise dig til et lavere blodtryk, ved at vælge de rigtige madvarer.

Her er 9 madvarer, undersøgelser har vist kan sænke dit blodtryk.

magert oksekødMagert oksekød

Forskere  fra Penn state University har undersøgt hvordan forskellige mængder oksekød påvirkede forsøgsdeltageres blodtryk i forbindelse med den såkaldte DASH-diæt (Dietary Approaches to Stop Hypertension), der har vist sig effektiv til at sænke eller undgå forhøjet blodtryk.

Diæten opfordrer til at spise frugt og grøntsager, fedtfattige mejeriprodukter og protein hovedsageligt fra vegetabilske kilder. Kød er ikke forbudt, men det anbefales at begrænse det til et minimum, hvilket kan gøre det svært at sikre et tilstrækkeligt protein-indtag.

Forskerne hvervede 36 deltagere mellem 30 og 65 år, der i fire gange fem uger skulle følge fire forskellige kostplaner med forskellige mængder magert oksekød.

1. En periode på almindelig amerikansk kost med i alt 20 gram magert kød dagligt.
2. En periode på Dash-diæt med i alt 28 gram magert kød dagligt.
3. En periode på Dash-lignende diæt med i alt 112 gram magert kød dagligt.
3. En periode på Dash-lignende diæt med i alt 150 gram magert kød dagligt.

Undersøgelsen viste at den sidste diæt med mest kød var den mest effektive til at sænke blodtrykket, der blev målt ved begyndelsen og slutningen af hver diæt-periode.

Tags: blodtryk, DASH