Rosiner kan sænke blodtrykket

Rosiner kan hjælpe på forhøjet blodtryk.Hvis du har lidt højere end normalt blodtryk - kendt som prehypertension - bør du droppe almindelige snacks og overveje at spise en håndfuld rosiner.

Nye data tyder på, at blandt personer med milde stigninger i blodtrykket, kan jævnlig spisning af rosiner (tre gange dagligt) medføre et markant lavere blodtryk, især når man sammenligner med andre almindelige snacks.

Det viser undersøgelser præsenteret på American College of Cardiology 61. årlige videnskabelige session.

Selvom rosiner allerede er kendt for sine positive påvirkninger af hjertet mener forskerne, at dette er den første kontrollerede undersøgelse, der videnskabeligt understøtter rosiners blodtrykssænkende effekt i forhold til alternative snacks .

"Det er ofte angivet som et kendt faktum, at rosiner kan sikre et lavere blodtryk. Men vi kunne ikke finde overbevisende objektive beviser i den medicinske litteratur, der kunne understøtte en sådan påstand," siger undersøgelsens ledende forsker, Dr. Harold Bays, medicinsk direktør og præsident for Louisville Metaboliske og Åreforkalknings Research Center (L-MARC).

Naturlige fødevarer bedst

"Men vores undersøgelse tyder på, at hvis du har et valg mellem at spise rosiner eller andre snacks såsom kiks og chokoladechip cookies, kan du være bedre stillet ved at indtage mellemmåltider i form af rosiner - ikke mindst af hensyn til blodtrykket."

I undersøgelsen foretog Dr. Bays og hans team et kontrolleret klinisk forsøg, der skulle sammenligne effekt på blodtrykket af at spise rosiner i forhold til andre snacks hos 46 mænd og kvinder med prehypertension. Deltagerne blev tilfældigt udvalgt til at spise enten et mellemmåltid bestående af rosiner eller færdigpakkede snacks uden rosiner, andre frugter eller grøntsager, som dog alle havde det samme antal kalorier pr. servering, tre gange om dagen i 12 uger.

Undersøgelsen blev kontrolleret for individuelle forskelle i ernæring og fysisk aktivitet.

Dataanalyser fandt at sammenlignet med andre snacks, reducerede rosiner signifikant det systoliske blodtryk, mens færdigpakkede snacks (herunder kiks og småkager) ikke reducerede det systoliske eller diastoliske blodtryk.

"Samlet set understøtter disse resultater, hvad mange mennesker selv tror: at naturlige fødevarer ofte har større sundhedsmæssige fordele end forarbejdede fødevarer," siger Dr. Bays.

Højt indhold af kalium

Undersøgelsen kan ikke forklare, hvordan rosiner hjælper til et lavere blodtryk. Imidlertid har rosiner er meget højt indhold af kalium, og har fibre, polyphenoler, phenolisk-syre, tanniner og antioxidanter.

"Rosiner er fyldt med kalium, som vi ved kan sænke blodtrykket," siger Dr. Bays.

"De er også fulde af antioxidante kostfibre, som gunstigt kan ændre biokemien i blodkar, hvilket gør dem mindre stive, og dermed igen kan reducere blodtrykket."

Selvom denne undersøgelse ikke er konstrueret eller drevet til at evaluere for resultater fordele, andre undersøgelser understøtter, at hos patienter med prehypertension, kan en selv mild sænkning af blodtryk med medicin reducere kardiovaskulære hændelser.

Ifølge Centers for Sygdomsforebyggelse lider mere end hver fjerde (28 procent) voksen amerikaner prehypertension - defineret som et systolisk tryk fra 120 til 139 millimeter kviksølv (mm Hg) eller et diastolisk tryk fra 80 til 89 mm Hg .

Denne undersøgelses resultater kan hjælpe til at understøtte nogle nuværende ernæringsmæssige anbefalinger. For eksempel indeholder 60 rosiner 1 gram fiber og 212 milligram af kalium, som begge anbefales mod hypertension.

Dr. Bays advarer om, at dette var et enkelt sted undersøgelse; større forsøg er nødvendige for at bekræfte blodtrykket-regulerende effekt af rosiner. Ikke desto mindre, siger han arbejde på dette område er især spændende, fordi at anvende lignende videnskabelige metoder til naturlige produkter, som er nødvendige for udvikling af lægemidler, giver forbrugerne objektive oplysninger om hvilke fødevarer kan eller ikke kan nyde et sundt hjerte.