Peanuts forbedrer fedtprofilen og sikrer blodårernes smidighed efter et fedtrigt måltid.Peanuts forbedrer fedtprofilen og sikrer blodårernes smidighed efter et fedtrigt måltid.

Peanuts beskytter dine blodkar

Peanuts kan forbedre fedtindholdet i blodet og samtidig sikre mere smidige blodårer.

 

Det viser en ny undersøgelse, hvor forskere fra Pennsylvania State University har gennemtestet effekten af peanuts på 15 overvægtige mænds blodårer.

Mændene blev bedt om enten at indtage cirka 80 gram peanuts i en shake eller en shake uden peanuts i forbindelse med et fedtrigt måltid.

Fem gange efter hvert måltid blev deltagernes fedtprofil, blodsukker og insuliniveau målt. Desuden blev smidigheden af deltagernes blodårer målt med en såkaldt flow-medieret dilatation (FDM).

Det fedtrige måltid uden peanuts reducerede FDM med 1,2 procent, mens måltidet med peanuts ikke medførte et fald. Det viser, at peanuts sikrede en normal vaskulær funktion mens måltidet uden peanuts akut reducerede den vaskulære funktion.

Vaskulær dysfunktion spiller en vigtig rolle for udviklingen af ​​åreforkalkning og dannelsen af ​​koronar forkalkning og læsioner, der fører til koronararteriesygdom. Typisk reduceres den vaskulære funktion efter et fedtrigt måltid, selv om det kun er midlertidigt, indtil fedtet bliver fjernet fra blodet. Undersøgelsens konklusion er, at peanuts beskytter blodårerne som en del af et fedtrigt måltid.

"Tidligere undersøgelser har vist, at personer, som indtager jordnødder mere end to gange om ugen har en lavere risiko for koronar hjertesygdom," siger chefforskeren Xiaoran Liu fra Institut for Nutritional Faculty.

Peanuts har et højt energi-indhold, så Liu pointerer, ​​at man skal være bevidst om deres høje kalorieindhold og bruge dem som erstatning for andre kalorier. For eksempel kan jordnødder erstatte mad med et højt fedtinhold, men ringe næringsværdi.

Tags: peanuts, blodårer