En daglig avokado sænker tilsyneladende både det dårlige kolesterol og andre blodværdier mere end anden kost med enkeltumættede fedtsyrer.En daglig avokado sænker tilsyneladende både det dårlige kolesterol og andre blodværdier mere end anden kost med enkeltumættede fedtsyrer.

En daglig avocado sænker det dårlige kolesterol

En avocado om dagen kan hjælpe med til at forbedre det dårlige kolesterol hos overvægtige og fede personer.

 

Det viser en ny undersøgelse offentliggjort i Journal of American Heart Association, hvor forskere beskriver effekten på flere risikofaktorer for hjertekar-problemer ved at erstatte mættede fedtsyrer fra en gennemsnitlig amerikansk kost med umættede fedtsyrer fra avocadoer.

45 raske, overvægtige eller fede patienter mellem 21 og 70 år blev sat på tre forskellige kolesterolsænkende diæter. Deltagerne blev til en start bedt om at spise en gennemsnitlig amerikansk kost (bestående af 34 procent kalorier fra fedt, 51 procent fra kulhydrater, og 16 procent fra protein) i to uger før de blev sat på en af tre kolesterolsænkende diæter i fem uger:

  • meget fedtfattig kost uden avocado (24 procent fedt, 11 procent fra enkeltumættet fedt)
  • moderat fedtfattig kost uden avocado (34 procent fedt, 17 procent enkeltumættede fedtsyrer)
  • moderat fedtfattig kost med en avocado per dag (34 procent fedt, 17 procent enkeltumættede fedtsyrer)

Undersøgelsen viste især at det såkaldte dårlige LDL-kolesterol blev 13,5 mg/dl lavere efter indtagelse af moderat fedtfattig kost, der indeholdt en avocado, mens LDL kun var 8,3 mg/dl lavere på moderat fedtfattig kost uden avocado og 7,4 mg/dl lavere på den meget fedtfattige kost.

Adskillige andre blodmålinger var også gunstigere for deltagerne på avocado-diæten i forhold til de to andre kolesterolsænkende diæter. Det gjaldt bl.a. målingerne af total kolesterol, triglycerider, størrelsen af LDL-kolesterol og andet kolesterol.

Andre mulige næringsstoffer

"Disse målinger anses for at være risikofaktorer for hjertekar-problemer på måder, som er uafhængige af de hjerte-sunde fedtsyre effekter," siger undersøgelsens seniorforfatter, registreret diætist Penny M. Kris-Etherton, der er formand for den amerikanske hjerteforeningens ernæringsudvalg og professor i ernæring ved Pennsylvania State University.

"Det var en kontrolleret undersøgelse, som ikke afspejler den virkelige verden. Vi skal fokusere på at få folk til at spise en hjerte-sund kost, der indeholder avocado og andre næringsstof-rige madkilder til bedre fedt," siger Kris-Etherton.

"Avocadoer er ikke mainstream mad endnu, og de kan være dyre, især på bestemte tidspunkter af året. Desuden ved de fleste mennesker ikke rigtig hvordan man kan indarbejde dem i deres kost, udover at lave guacamole. Men guacamole spises typisk med chips, som har et højt kalorie- og natriumindhold. Avocadoer kan dog også spises med salater, grøntsager, sandwich, kylling og fisk eller endog hele. "

Udover enkeltumættede fedtsyrer indeholder avocado også andre bioaktive komponenter, der kunne have bidraget til resultaterne, som fiber, phytosteroler og andre forbindelser.

Middelhavskosten, som i adskillige undersøgelser har vist sig særligt sund for hjertet, omfatter frugt, grøntsager, fuldkorn, fede fisk og fødevarer rige på enkeltumættede fedtsyrer - som ekstra jomfru olivenolie og nødder. Ligesom avocado tyder nogen forskning på, at denne kost ikke kun indeholder bedre fedt, men også visse mikronæringsstoffer og bioaktive komponenter, der kan spille en vigtig rolle i at reducere risikoen for hjertesygdomme.