Ovnbagte eller -grillede fisk beskytter bedst mod demens, mens det ikke er så afgørende hvor mange omega-3 fedtsyrer, der er i blodet.

Ovnbagte fisk sikrer dig mod demens

Ovnbagte eller ovngrillede fisk en gang om ugen er godt for hjernen, uanset hvor mange omega-3 fedtsyrer de indeholder.

 

Det viser en undersøgelse fra University of Pittsburgh School of Medicine, hvor forskere har set på sammenhængen mellem fisk og risikoen for demens og Alzheimers.

Den antioxidante effekt af omega-3 fedtsyrer, som findes i store mængder i fisk, frø og nødder og visse olier har i adskillige undersøgelser været forbundet med et bedre helbred og især hjernens sundhed.

"Vores undersøgelse viser, at folk, der spiste en kost, som indeholdt ovnbagt eller -grillet fisk har større hjerne volumen i områder, der er forbundet med hukommelse og erkendelse," siger seniorforsker dr. James T. Becker, der er professor i psykiatri.

"Vi kunne ikke finde en sammenhæng mellem omega-3 niveauet og disse ændringer i hjernen, hvilket overraskede os lidt. Det fik os til at konkludere, at vi havde at gøre med en bredere vifte af livsstilsfaktorer, der påvirker hjernen, og hvor kosten kun er den ene del."

Undersøgelsen er baseret på et langtidssutdie af 260 personer, der i over en ti-årig periode fra 1989 fik foretaget MR-scanninger og besvarede spørgsmål om deres livsstil.

"Deltagerne besvarede spørgeskemaer om deres kostvaner, såsom hvor meget fisk de spiste, og hvordan de tilberedte dem," fortæller undersøgelsens chefforsker dr. Cyrus Raji, der har offentliggjort resultaterne i tidsskriftet American Journal of Preventive Medicine.

"Bagt eller grillet fisk indeholder højere niveauer af omega-3 fedtsyrer end stegt fisk, fordi fedtsyrerne bliver ødelagt ved stegning under høj varme, så vi tog det i betragtning, da vi analyserede deres hjernescanninger."

Folk, der spiste bagt eller grillet fisk mindst en gang om ugen havde større mængder grå materie i områder af hjernen, der er ansvarlig for hukommelse (4,3 procent) og kognition (14 procent) og var mere tilbøjelige til at have en college uddannelse end dem, der ikke spiste fisk regelmæssigt, konstaterede forskerne. Men ingen sammenhæng fandtes mellem forskelle på deltagernes hjerner og blodets indhold af omega-3 fedtsyrer.

"Det tyder på, at livsstilsfaktorer, i dette tilfælde at spise fisk, snarere end biologiske faktorer bidrager til strukturelle ændringer i hjernen," noterer dr. Becker.

"Et samspil af livsstilsfaktorer har sandsynligvis æren for de sundere hjerner, og det kan forhindre eller forsinke at kognitive problemer udvikler sig senere i livet."