8 madråd: Sådan kan du forebygge demens

Risikoen for demens er tæt knyttet til risikoen for hjertesygdomme. Det har adskillige undersøgelser igennem tiden vist. Og risikoen for demens øges stort set af de samme årsager som hjertesygdomme.

 

Det viste en undersøgelse offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Neurology i april 2013.

Tilstanden skyldes i høj grad livsstilsproblemer som overvægt, rygning, dårlig kondition, spisevaner eller hjertekar-problemer som forhøjet blodtryk, der reducerer ilttilførslen til hjernen. Men hjertekarproblemer kan også resultere i små blodpropper i hjernen, der medfører demens.

Og derfor har din mad også stor betydning for din risiko for demens. Adskillige undersøgelser viser at en middelhavsdiæt beskytter hjernen mod kognitive problemer. Forskere fra universitetet i Navarra, Spanien, har vist at en middelhavsdiæt kan beskytte ældre mennesker i risiko for vaskulær demens, der opstår når blodkarrene som forsyner hjernen med ilt er beskadiget og hjernen ikke får ilt.

Desuden har andre undersøgelser fra bl.a. Mayo Clinic i Scottsdale, Arizona, vist at risikoen for mild demens øges for ældre, hvis de spiser mere end 2100 kalorier om dagen.

Tags: omega-3, zink, demens