12 madråd, der kan forebygge Alzheimers

Frygter du Alzheimers gælder det om at holde dig aktiv, spise sundt og holde din hjerne igang.

 

Alzheimers er en af de mest frygtede sygdomme i vores tid. Tanken om at miste vores identitet og værdighed er næsten værre end pludslig død. En nylig amerikansk undersøgelse viste eksempelvis at en tredjedel frygtede at blive ramt af Alzheimers mere end af hjertesygdom, slagtilfælde og diabetes.

Forskningen i Alzheimers er ganske omfattende og selv om man kender store dele af sammenhængen, så er der stadig usikkerhed om de egentlige årsager. Arv synes kun at spille en lille rolle og rammer kun 2-3 procent. Oftest før man fylder 65 år.

Hovedparten af ofrene viser først symptomer efter de 65 år, hvor hukommelsen langsomt svigter i form af problemer med at huske aftaler, gøremål, navne eller de rette ord.

Sygdommen medfører at hjernevævet langsomt svinder pga. celledød. Scanningsbilleder viser direkte huller i hjernen.

Undersøgelser tyder på at livsstilen tidligere i livet fra 40-60 år kan have betydning for din Alzheimers risiko, men ud over at de fleste er sikre på at rygning øger risikoen og en middelhavskost reducerer risikoen, så er der ikke nogen 100 procents sikre måder at undgå sygdommen.

Adskillige undersøgelser af forskellige fødevarer, antioxidanter, vitaminer og spisevaner har dog vist sig at risikoen - også - kan have sammenhæng med madvaner.

Her er 12 madråd, der kan reducere din risiko for Alzheimers:

1. Blåbær

Pterostilbene synes at kunne hjælpe med at beskytte mod Alzheimers sygdom og aldersrelateret kognitiv tilbagegang. Det viste en en undersøgelse fra Case Western Reserve University, Cleveland, i 2012.

I forsøg med mus konstaterede forskerne, at pterostilbene, som hovedsageligt findes i blåbær, kan bidrage til at bevare den kognitive funktion, dels ved at reducere inflammation.

Pterostilbene i blåbær minder om antioxidanten resveratrol i vindruer. Begge stoffer viste sig i en undersøgelse fra Linus Pauling Institute ved Oregon State University i 2013, at være de eneste i en test af 446 forbindelser, som for alvor påvirkede immunsystemet.

Begge forbindelser, der betegnes som stilbenoider, interagerede med D-vitamin og havde en betydelig evne til at hæve aktiviteten af CAMP-genet (cathelicidin antimikrobielle peptid), som er involveret i immunforsvaret.

Forskere fra Harvard Medical School konstaterede i april 2012, at blåbær og jordbærsyntes at bremse kognitiv svækkelse hos ældre kvinder, mens et større indtag af anthocyanidiner - en type flavonoid - samt den totale mængde af flavonoider var knyttet til nedsat kognitiv degeneration.

Undersøgelsen viste at kvinder, der spiste flest bær, fik forsinket deres kognitive aldring med op til to og et halvt år.

2. Jordbær

Stoffet fisetin, der er et antioxidant flavonol i bl.a. frugter som jordbær, æbler og vindruer, har i undersøgelser fra Salk Institute for Biological Studies, vist sig at kunne forhindre symptomer på Alzheimers i at udvikle sig.

I forsøg med mus, som normalt udvikler Alzheimers symptomer mindre end et år efter fødslen, forhindrede fisetin at deres hukommelse og indlæringsevne blev mindsket.

Stoffets effekt skyldes dog ikke, at det stopper den nedbrydning af hjernen, der er forårsaget af dannelsen af amyloid forkalkning og ophobning af proteiner, som normalt får skylden for Alzheimers sygdom.

"Fisetin påvirkede ikke plak, det ser ud til at fungere på andre måder, der ikke tidligere er blevet alvorligt undersøgt," siger undersøgelsens chefforsker Pamela Maher fra Salk Cellular Neurobiologi Laboratory i Californien. Hun erkender at forsøget lider af et alvorligt´problem.

"Vi satte allerede mus på den forebyggende medicin, før de havde fået hukommelsestab. Men selvfølgelig går mennesker ikke til lægen, før de allerede har problemer med hukommelse."

Så det kan kun anbefales at spise rigeligt med jordbær og andre af de fisetin-holdige frugter fra så tidlig en alder som muligt.

Læs flere madråd mod Alzheimers på de næste sider

Tags: grøn te, Alzheimers, gurkemeje, kaffe, blåbær, jordbær, acaibær