Spis blåbær og vindruer for at nedsætte din diabetes-risiko

 

Hold dig fra frugtsaft og juice, men spis blåbær, vindruer og æbler - de er nemlig blandt de mest effektive frugter til at reducere risikoen for diabetes.

Det viser en stor befolkningsundersøgelse fra USA, hvor forskere har analyseret data om over 187.000 mænd og kvinders risiko for at udvikle diabetes i forhold til deres spisevaner.

Forskerne gennemgik besvarelser om madvaner, som deltagerne har besvaret hvert 4. år mellem 1984 og 2009 og resultaterne viste at især visse frugter kan reducere risikoen for diabetes 2, der i de sidste årtier har ramt flere og flere indbyggere i den vestlige verden.

Til gengæld har frugtjuice ingen positiv indflydelse på risikoen for at udvikle diabetes 2. Formentlig fordi juice ofte indeholder ekstra sukker eller fordi det naturlige sukker-indhold er større.

Forskerne fokuserede især på 10 typer frugter i deres analyse:

  • vindruer eller rosiner
  • ferskner, blommer eller abrikoser
  • svesker
  • bananer
  • cantaloupe
  • æbler og pærer
  • appelsiner
  • grapefrugt
  • jordbær
  • blåbær

Mindre juice, mere frugt

I løbet af perioden udviklede 6,5% af deltagerne diabetes 2, men forskerne konstaterede at tre portioner blåbær, vindruer, rosiner, æbler eller pærer om ugen reducerede risikoen for type 2-diabetes med 7%.

Men resultaterne, der er offentliggjort i British Medical Journal, viste også, at jo større mængder frugtsaft deltagerne drak, jo større blev deres risiko for at udvikle diabetes 2.

Generelt dalede risikoen forholdsmæssigt hvis man erstattede frugtsaften med selve frugten, men jordbær og cantaloupe var undtagelserne, der bekræftede denne regel.

"Alle frugter er måske ikke lige så forbundet med en nedsat risiko for diabetes 2, da frugt har meget varierende indhold af fibre, antioxidanter, andre næringsstoffer og fytokemikalier, der tilsammen kan påvirke risikoen," skriver forskerne i undersøgelsen.

De tilføjer, at deres resultater støtter aktuelle anbefalinger til at spise en bred vifte af hele frugter for at undgå diabetes.