Selen reducerer diabetesrisiko med en fjerdedel

Makrel i tomat er det nærmeste mange mennesker kommer fisk, men i hvert fald hvad selen-indholdet angår er det måske også godt nok.Spiser du tilstrækkeligt selen, som især findes i fisk som sild og makrel, kan du reducere din risiko for at udvikle type 2 diabetes med en fjerdedel.

Ny forskning baseret på undersøgelser af over 7.000 ansatte i USAs sundhedssektor, der ved undersøgelsens start ikke led af hverken diabetes eller hjertekar-problemer, viser at risikoen for at udvikle diabetes er kraftigt reduceret med den rette kost.

3,630 kvindelige deltagere er blevet fulgt siden 1982-83 og 3.535 mænd siden 1986-87, hvor de hvert andet år er blevet bedt om at udfylde et omfattende skema om deres fysiske tilstand og deres kost. Dertil er der blevet lavet analyser af deres tånegle, som de har indleveret til forskerne, der tjekkede dem for selen-indhold.

Fødevarer med selen

Antal mikrogram pr. 100 gram

  • makrel 35,0
  • sild 32,3
  • rødspætte 30,4
  • torsk 27,0
  • æg 23,5
  • skæreost 8,5
  • svinekød 6,9
  • oksekød 6,5
  • grønkål 5,0
  • rugbrød 3,5
  • franskbrød 3,1
  • hvidkål 2,9
  • mælk 1,4

Og foskerne konkluderer at for både mænd og kvinder er risikoen for at uddvikle diabetes reduceret med 24 procent for dem med det højeste indhold af selen i kroppen sammenlignet med dem, der havdet det mindste indhold.

Resultatet var det samme uanset om man talte de fire procent med, som tog selen som kosttilskud.

Kræftrisiko ved for meget selen

Tidligere forsøg har vist at selen i høje doser har kunnet medføre forhøjet kræftrisiko og nogle undersøgelser har sågar påvist at et højt indhold af selen forøgede risikoen for diabetes.

Forskerne vil nu forsøge at sammenligne deres undersøgelse med tidligere undersøgelser for at klargøre om selendoser, kilden til selen eller andre faktorer også har indflydelse på hvordan selen påvirker diabetes-risikoen.

Jorden i Danmark er fattig på selen i forhold til lande sydpå, så risikoen for at få underskud af selen er tilstede, påpeger Anne Tjønneland, der er overlæge i Kræftens Bekæmpelse. Hun mener dog ikke at det er muligt at få for meget selen via kosten - det kræver store mængder kosttilskud.