Spis morgenmad hver dag og undgå diabetes

Giv dig tid til morgenmad. det er vigtigt for dit blodsukker og for at undgå fedme.Du kan reducere din risiko for at udvikle diabetes 2 med over en tredjedel ved at spise morgenmad.

Der er rigtig mange gode grunde til at spise morgenmad – f.eks. at man derved begynder dagen med et energi boost. Og en ny undersøgelse viser, at hvis du har risiko for at få diabetes, er der nu yderligere en god grund.

Et dagligt morgenmåltid kan nemlig også være udslagsgivende for, at du holder den slanke linie og at dit mavefedt ikke tager overhånd.

- Selv hvis man bare spiser morgenmad fire-seks gange om ugen hjælper det markant, siger Dr. Andrew Odegaard fra University of Minnesota School of Public Health, der står bag en undersøgelse, som har undersøgt tusinder af amerikaneres madvaner over de sidste tyve år.

Og det er nærmest ligegyldigt hvilken type morgenmad man spiser.

Kombineret med andre sunde vaner

Forskere er enige om at rådgive os til at spise morgenmad, selvom de ikke er enige om at kunne bevise, hvilken forskel det gør.

Mest af alt kan videnskaben pege på en klar sammenhæng med at mennesker, som spiser morgenmad, ofte også har andre gode vaner.

At have gode spisevaner med tre faste og sunde måltider om dagen er bedre end at spise, når lysten kommer over en. Ved mere uorganiseret spisning risikerer man lettere at tage på og at få et farligt, højt eller lavt blodsukkerniveau.

Undersøgelsen fulgte flere end 5.000 mænd og kvinder i en periode på 18 år i gennemsnit. Ingen af dem havde type 2-diabetes, da man begyndte at undersøge dem.

Mindre mavefedt

Syv år inde i undersøgelsen, udfyldte de et spørgeskema, der bl.a. spurgte ind til, hvor mange dage om ugen de spiste morgenmad.

De deltagere, der spiste morgenmad hver dag, klarede sig klart bedre end de, der maksimalt spiste morgenmad tre gange om ugen. Deltagerne, der spiste morgenmad dagligt, havde nemlig:

  • 34 pct. lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes
  • 43 pct. lavere risiko for at udvikle fedme
  • 40 pct. lavere risiko for at udvikle for meget fedt omkring maven

Resultaterne tog højde for andre risikofaktorer, der har betydning for fedme og diabetes, som alder, køn, race, alkoholvaner, rygning, fysisk aktivitet, dagligt kalorieindtag og antal fastfoodmåltider om ugen.