Ung kvinde spiser yoghurtBare et dagligt bæger yoghurt kan sænke risikoen for diabetes 2 med tæt på 20 procent.

Så lidt yoghurt beskytter mod diabetes 2

Spiser du meget yoghurt falder din risiko for diabetes 2, hvor kroppen ikke producerer nok insulin.

 

Bare 28 gram yoghurt dagligt sænker risikoen for diabetes med hele 18 procent, viser en stor gennemgang fra Harvard School of Public Health, hvor forskerne har analyseret resultaterne af tre store befolkningsundersøgelser med tæt på 300.000 deltagere.

Diabetes 2 er en tilstand, hvor kroppen ikke producerer tilstrækkeligt insulin, eller kroppens celler udvikler resistens over for insulin. Der er en øget risiko for at udvikle sygdommen, hvis en pårørende har tilstanden eller hvis man lever usundt. Ca. 366 millioner mennesker er berørt af type 2-diabetes på verdensplan, og det skønnes, at dette vil stige til 552 millioner mennesker i 2030.

Deltagerne har alle ved begyndelsen af de tre undersøgelser udfyldt et spørgeskema for at indsamle basisoplysninger om livsstil og forekomst af kroniske sygdomme. Spørgeskemaerne blev derefter fulgt op hvert andet år. Deltagere blev udelukket, hvis de havde diabetes, hjertekar-sygdom eller kræft ved starten af undersøgelserne. Gennemgangen udelukkede også deltagere, der ikke havde givet oplysninger om hvor mange mejerivarer, de indtog. Ialt indgik derefter cirka 194.000 af de oprindelige små 300.000 deltagere i gennemgangen.

"Vores undersøgelse nydt godt af at være baseret på sådan en stor stikprøvestørrelse, høje opfølgningsrateer og gentagne vurdering af kost- og livsstilsfaktorer," siger Mu Chen, der er hovedforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i tidsskriftet BMC Medicine.

Forbedrer fedtprofilen

Ialt konstaterede forskerne at 15.156 tilfælde af type 2-diabetes havde udviklet sig i løbet af opfølgningsperioden. Forskerne fandt, at det samlede forbrug af mejerivarer ingen sammenhæng havde med risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

Men ved at kigge på forbruget af de enkelte mejeriprodukter som skummetmælk, ost, sødmælk og yoghurt og justere for risikofaktorer som alder og BMI samt kostfaktorer, blev det konstateret, at et stort forbrug af yoghurt var forbundet med en lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Forfatterne foretog derefter en metaanalyse, hvor de indarbejde deres resultater med andre offentliggjorte undersøgelser, der indtil marts 2013 havde undersøgt sammenhængen mellem mejeriprodukter og type 2-diabetes. Denne metaanalyse fandt, at 28 gram yoghurt dagligt var forbundet med en 18 procent lavere risiko for type 2-diabetes.

Tidligere forskning har antydet, at calcium, magnesium eller specifikke fedtsyrer i mejeriprodukter kan nedsætte risikoen for diabetes 2. Det har vist sig, at probiotiske bakterier, der findes i yoghurt forbedrer fedtprofilen og antioxidant-status hos personer med type 2-diabetes.