For mange hvide ris medfører diabetes

[b]RIS MED MÅDE:[/b] Hvide ris indeholder hovedsageligt kulhydrater og næsten ingen fibre. Mere end to portioner om ugen giver øget risiko for diabetes. De fleste ved nok godt, at indisk mad ikke er slankende, men det skyldes ikke kun den tykke karry-sovs. Ris er heller ikke godt for helbredet.

Især hvide ris kan øge risikoen for at udvikle type 2 diabetes. Det viser en ny undersøgelse, hvor forskerne benyttede sig af andre forskningsresultater fra fire studier, to i asiatiske lande (I Kina og Japan) og to i vestlige lande (USA og Australien). Ingen deltagere i undersøgelsen var ramt af diabetes, da undersøgelsen begyndte.

I gennemsnit spiste de undersøgte asiater omkring fire måltider med hvide ris om dagen, mens vesterlændinge spiste mindre end fem ris-baserede måltider om ugen. Undersøgelsen påviste, at jo flere måltider med hvide ris en person spiste, des større var risikoen for at udvikle type 2 diabetes. Faktisk var det sådan, at for hvert måltid ris om dagen øgedes risikoen med 10 pct.

Booster blodsukkeret

Undersøgelsen forklarer ikke hvorfor hvide ris øger risikoen for diabetes, men forskeren Qi Sun, der arbejder på Harvard School of Public Health, har nogle teorier om det: Hvide ris ligger højt på det glykæmiske index, hvilket betyder, at det kan give et hurtigt boost af blodsukkerniveauet. De hvide ris har desuden et lavt indhold af fibre, som ellers kan sænke risikoen for diabetes.

Formodentlig vil hvidt brød, pasta og kartofler give samme øgede risiko, hvis man spiser det ofte nok.

Doktor Sun foreslår, at man så vidt muligt vælger fiberholdige alternativer, men understreger, at det ikke er sådan, at man aldrig kan nyde et måltid med ris:

- At spise hvide ris en eller to gange om ugen er ok, siger Qi Sun.