Knoglernes byggesten

Kalcium og protein er knoglernes byggesten.Hvis du vil bevare knoglernes styrke, har du brug for tre vigtige byggesten: kalcium, protein og D-vitamin. Dem får du ved en god og varieret kost.

Knogler er i høj grad bygget af et protein – collagen, som er bundet sammen af kalcium og andre spormineraler. D-vitamin hjælper din krop med at absorbere kalciummet, så det kan gøre arbejdet med at styrke knoglerne.

Og det gode er, at det er temmelig nemt at finde ud af, om man får tilstrækkeligt med kalcium. Hvis du bare spiser en almindelig, ikke-kalcium-beriget kost, får du formodentlig 250 mg kalcium om dagen. For at få tilstrækkeligt, alt efter om du er en gennemsnits voksen, en pige i voksealderen eller en kvinde efter overgangsalderen, skal du sørge for at indtage mere kalcium.

Og der er heldigvis mange måder at få ekstra kalcium på. Mælkevarer som mælk, yogurt og ost indeholder masser af kalcium såvel som protein. Men der er også gode kalciumkilder i:

  • Bønner og bælgfrugter
  • Mørkbladede grøntsager, som broccoli
  • Laks og sardiner med ben
  • Visse nødder, som f.eks. mandler

D-vitamin, som ofte kaldes nøglen til at få kalcium ind i kroppen, er det lidt sværere at få tilstrækkeligt af, fordi processen er afhængig af sollys. Især i vinterhalvåret får vi ikke nødvendigvis nok UV stråler for at skabe D-vitaminer også selvom man kommer udenfor hver dag.

Gode kilder til D-vitamin er:

  • Æg
  • Fede fisk som laks, makrel og tun
  • Torskelevertran
  • Lever

Visse madvarer er beriget med både kalcium og D-vitamin. Og glem nu ikke den tredje byggesten, protein. Din kost skal indeholde masser af proteinkilder, som f.eks. magert kød og fisk, bønner og ost.