Spis tre appelsiner dagligt mod knogleskørhed

Appelsiner og andre frugter med højt C-vitamin-indhold kan ifølge en ny undersøgelse reducere risikoen for knogleskørhed - i hvert fald hos mus.
 

Spis masser af appelsiner, blomkål eller peberfrugt eller andre frugter og grøntsager med C-vitamin, hvis du vil reducere risikoen for knogleskørhed.

Det er blot nogle af de fødevarer, der indeholder C-vitamin, som i en ny undersøgelse har vist sig at kunne påvirke nedbrydningen af knogler.

Det er forskere fra Mount Sinai School of Medicine, der har påvist, at C-vitamin aktivt beskytter mod knogleskørhed, en sygdom, der påvirker et stort antal ældre kvinder og mænd, hvor knoglerne bliver skøre og kan medføre brud. Deres resultater er offentliggjort online i tidsskriftet PLoS One.

Omkring hver 3. kvinde og hver 8. mand rammes af knogleskørhed, hvor den normale anbefaling er kosttilskud med kalcium og D-vitamin.

Væsentlig for folkesundheden

"Denne undersøgelse har store konsekvenser for folkesundheden, og er værd at arbejde videre med pga. sit potentiale hos mennesker," siger chefforsker Dr. Mone Zaidi, der er professor og direktør for Mount Sinai Bone Program.

Det er almindeligt kendt, at for lidt C-vitamin kan medføre skørbug og skrøbelige knogler, og at højere C-vitamin indtag er forbundet med større knoglemasse hos mennesker," siger Dr. Zaidi.

Alligevel er C-vitamin sekundær i anbefalingen til personer med risiko for skøre knogler.

Men de israelske forskeres undersøgelse viser, at store doser af vitamin C indtaget oralt, aktivt kan stimulere knogledannelse og beskytte skelettet - i hvert fald hos mus, som forskerne brugte til at studere effekten på.

Knogledannelsen sættes igang ved at knogleceller kaldet osteoblaster bliver modnede til mineraliserende special-celler.

Osteoblaster dannes i knoglemarven og udskiller et stof kaldet osteoid, der hovedsagelig består af collagen og som bliver mineraliseret af kalk-krystaller til hård knogle.

Knogleædende celle

Gennem hele livet nedbrydes knoglerne samtidig af celler, der har fået navnet osteoklaster. Balancen mellem de knogleskabende og de knogleædende celler bliver forrykket med alderen - især hos kvinder, der har passeret overgangsalderen, men også hos mange mænd.

Forskerne arbejdede med grupper af mus, hvis æggestokke var blevet fjernet, en procedure, der er kendt for at reducere knogletætheden, og sammenlignede dem med kontrolmus, der stadig havde deres æggestokke. Musene uden æggestokke blev delt i to grupper, hvoraf den ene blev givet store doser af C-vitamin i otte uger, hvorefter forskerne målte knoglemineraltætheden i forskellige knogler.

Musene uden æggestokke, der ikke havde fået høje doser C-vitamin havde en meget lavere knoglemineraltæthed i forhold til kontrolmusene, hvorimod musene uden ægggestokke, der havde fået store doser C-vitamin, havde nogenlunde samme knoglemineraltæthed som kontrolgruppen.

Et tidligere forsøg på mennesker har vist at høje doser C-vitamin især kunne bremse knoglenedbrydningen hos mænd.

Ingen effekt på kvinder i tidligere forsøg

Forskerne målte knoglemineraltætheden hos 344 mænd og 540 kvinder med en gennemsnitsalder på 75 år over en fire års periode.

"Blandt mænd, så vi en beskyttende effekt mod knogletab ved et indtag på omkring 250 milligram C-vitamin, hvilket er mere end tre gange det anbefalede daglige kosttilskud på 75 milligram for mænd," konstaterede undersøgelsens chefforsker Katherine L. Tucker, der var direktør for HNRCA s Dietary Assessment and Epidemiological Research Programme på Tufts universitet i Boston.

Forskerne fandt ikke nogen større effekt på kvinder. De mistænkte at mænds generelt dårligere diæt - der oftest ikke indebærer lige så store mængder frugt og grønt som kvinders kost, kunne spille ind.

"De fleste af deltagerne i forsøget indtog C-vitaminet som kosttilskud. Men det er muligt at spise sig til denne mængde via kosten alene ved at følge anbefalingen om seks stykker frugt eller grønt om dagen," siger katherine Tucker.

400 gram appelsin (2-4 stks) indeholder således tilsammen omkring 240 mg C-vitamin, mens f. eks. 200 gram broccoli eller 300 gram blomkål indeholder ca. det samme. Det samme gør 300 gram jordbær. Se en liste over fødevarer med C-vitamin her.

Så selv om du hverken en mus eller mand, så er det måske stadig værd at spise dig til en større mængde C-vitamin.