Skal du ligge længere tid i sengen, så sørg for at få leucinrig mad, hvis du il undgå forstort muskeltab.

Spis bøffer for at undgå muskeltab på hospitalet

 

Er du tvunget til at være sengeliggende i længere tid, så sørg for at spise et par store bøffer dagligt. Det kan begrænse dit muskeltab.

Bøffer, sojabønner og fisk er rige på den essentielle aminosyre leucin, der i en ny NASA-støttet undersøgelse viser sig som en både praktisk og billig måde at forebygge muskeltab hos patienter, der er bundet til sengen.

NASAs interesse i forskningen på University of Texas medicinske afdeling bunder selvfølgelig i at astronauter mister meget muskelmasse i vægtløs tilstand.

"Dette kan potentielt have stor betydning for hospitaler og plejehjem samt aktive enkeltpersoner, der midlertidigt er blevet syge," siger undersøgelsens chefforsker Dr. Douglas Paddon-Jones.

Leucin er kendt som et vigtigt protein i forbindelse med barndommens vækst og opbygning af muskulaturen.

I løbet af de sidste par år har forskerne kigget på forskellige aldersgruppers reaktion på en "cocktail" af essentielle aminosyrer og kulhydrater.

"Det virkede godt og forhindrede eller virkelig bremsede tabet af muskler," forklarer Dr. Paddon-Jones.

I denne tidligere undersøgelse fik en gruppe raske, frivillige mænd, der var sengeligggende i en 28-dages periode, halvt så stort et muskeltab i benene, da de fik en cocktail af aminosyrer og kulhydrater.

"Men den cocktail ville ikke være en praktisk løsning for de patienter, der har størst behov for denne behandling, siger dr Paddon-Jones.

Smagte ulækkert

"Det smagte ulækkert, og det ville være temmelig dyrt, da man ikke bare kan gå ud og købe tillægget."

"Problemet er, at patienter ganske ofte ikke kan eller vil spise nok mad, og der er også alle mulige andre økonomiske og bekvemmeligheds spørgsmål forbundet med det. "

Deres seneste forskning har derfor fokuseret på leucins effekt på midaldrende og gamle patienter, der er sengeliggende i 10 dage.

Tre gram leucin blev tilføjet til deres morgenmad, frokost og middag.

"Leucin fungerer som en af de byggesten, der udgør protein, men det er også enestående, fordi det fungerer som en udløser af de mekanismer, der starter den muskelopbyggende proces," forklarer dr. Paddon-Jones.

Fakta om leucin

Nogle af de mest leucin-holdige fødevarer er:
Sojabønner
Oksekød
Jordnødder
Laks
Valnødder
Kylling
Æg
Fuldkorn

Leucin viste sig at være marginalt mindre effektiv end den tidligere mere komplekse 'cocktail', selv om den ubehagelige smag var den samme. Men den mindre mængde gør det nemmere at skjule smagen i pulverform.

"Tre gram leucin er, hvad du ville finde i omkring 115 gram magert oksekød for eksempel. Så det er ikke en masse, det er en lille mængde."

Men forskerne mener ikke at patienterne skal tvinges til at spise store mængder protein, da det formentlig ville gå galt. Syge patienter vil mange gange ikke spise særligt meget eller også risikerer de at blive fede, hvis de spiser meget - eller måske ville de springe næste måltid over.

Men hvis du - som mange kontordyr - sjældent bruger dine muskler, så er det formentlig en god ide at spise leucin-holdige fødevarer.