Undgå at tabe muskler med æg og bacon til morgenmad

Vil du undgå at tabe muskelmasse alt for hurtigt er det vigtigt at spise proteiner - og at spise dem fordelt over hele dagen.

 

Det viser en ny undersøgelse fra McGill University i Canada, hvor forskere har testet protein-indtaget og sammenlignet det med ældre personers muskeltab.

Tab af muskelmasse er en uundgåelig følge af aldring og kan føre til svækkelse, fald eller mobilitetsproblemer.

Proteiner er sammen med træning en vigtig måde at afhjælpe det på, men det ser ud til, at man ved at fordele indtaget proteiner lige mellem de tre daglige måltider medfører en større masse og muskelstyrke hos ældre.

Proteiner findes hovedsagelig i animalske fødevarer som kød og æg, men også i mindre omfang i grøntsager som eksempelvis bønner, frøer og nødder.

Forskerne undersøgte både mængden af ​​protein og dets fordeling blandt personer over 67 år i Quebec.

"Mange ældre, især i Nordamerika, indtager størstedelen af ​​deres proteiner til frokost og aftensmad. Vi ønskede at finde ud af om folk, der tilføjede proteinkilder til morgenmad og derfor havde et afbalanceret proteinindtag ved de tre måltider, havde større muskelstyrke," siger lederen af ​​undersøgelsen, Dr. Stéphanie Chevalier, der er forsker og assisterende professor ved School of Human Nutrition på McGill University. Hun har netop fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Dr. Chevalier har samarbejdet med Université de Sherbrooke og brugte databasen fra Quebecs Longitudinale undersøgelse af ernæring og aldring kaldet NuAge (Nutrition as a Determinant of Successful Aging).

Forskerne analyserede data fra NuAge, der omfattede næsten 1.800 deltagere, der blev fulgt i tre år. De gennemgik proteinforbruget hos 827 raske mænd og 914 raske kvinder mellem 67 og 84 år i et forsøg på at at finde en sammenhæng med styrke, muskelmasse eller mobilitet.

"NuAge-undersøgelsen er en af ​​de få undersøgelser, der indsamler sådanne detaljerede data om fødevareforbrug blandt en stor gruppe af ældre mennesker," siger studiets medforfatter Dr Hélène Payette fra Center for Aging Research ved Université de Sherbrooke.

"Vi observerede, at deltagere af begge køn, der indtog proteiner på en afbalanceret måde i løbet af dagen, havde mere muskelstyrke end dem, der spiste mere til aften og mindre til morgenmad. Til gengæld var fordelingen af ​​proteiner over hele dagen ikke forbundet med deres mobilitet," fortæller undersøgelsens førsteforfatter Samaneh Farsijani.

Alle kropsvæv, herunder musklerne, består af proteiner, som består af aminosyrer. Hvis proteinindtaget falder, bliver syntesen ikke udført korrekt, og dette fører til tab af muskelmasse.

"Vores forskning er baseret på videnskabelige beviser, der viser, at ældre mennesker skal indtage flere proteiner pr. måltid, fordi de har brug for et større boost af aminosyrer til proteinsyntese," siger dr. Chevalier og tilføjer, at en af ​​de essentielle aminosyrer, der er kendt for proteinfornyelse er leucin.

"Det ville være interessant at undersøge proteinkilder og deres aminosyresammensætning i fremtidige undersøgelser for at fremme vores observationer."