Leddegigt? Mangler du vigtige vitaminer

Vitaminer og mineraler kan være vigtige for udviklingen af leddegigt.Du har måske travlt nok med at håndtere din dagligdag som leddegigtpatient. Og du tror måske, at du spiser sundt og godt. Men du gør alligevel klogt i at kaste et særligt kritisk blik på din ernæring.

Får du mon vitaminer og mineraler nok?

Det er desværre ikke helt sjældent, at leddegigt og symptomer på manglende indtag af vitaminer og mineraler hænger sammen.

Her kan du se, hvilke vitaminer og mineraler leddegigtpatienter oftest mangler, og hvordan du kan sikre dig, at du får den rette ernæring.

Når din leddegigt er aktiv, nedbrydes vævet, samtidig med at kroppen forsøger at genopbygge nyt væv. Det kræver mange næringsstoffer, f.eks. proteiner, kulhydrater, fedtstoffer, mineraler og vitaminer. Derfor er det vigtigt, at du spiser sundt og varieret, og at du er mere end almindeligt opmærksom på, om du får vitaminer og mineraler nok.

Her er årsagen til, at leddegigt og mangel på rette næring ofte går hånd i hånd:

  • Gigtmedicinen: En del gigtpræparater blokerer for kroppens optag af den næring, du får ind via kosten. F.eks. kan methotrexat begrænse kroppens optag af folinsyre ligesom binyrebarkhormon blokerer for optagelsen af kalcium.
  • Hurtig forbrænding: Den kroniske inflammation, som leddegigt er, igangsætter produktionen af nogle kemiske forbindelser eller molekyler, der kaldes cytokiner. De sætter fut under forbrændingen og nedbrydningen af proteiner. Det betyder, at nogle leddegigtpatienter har brug for flere kalorier og proteiner end andre. Ellers risikerer de vægttab og svagere muskler.
  • Leddegigtsymptomer: Smerter i leddene og stivhed kan gøre det svært at tilberede sund og god mad. Hvis man ikke kan løfte en stegepande eller skrælle nogle grøntsager, så bliver man tilbøjelig til at finde på lettere løsninger. Det kan betyde, at leddegigtpatienter ubevidst vælger nemmere og ikke nødvendigvis sunde måder at lave mad på.

Sådan ødelægger din leddegigt din ernæringssundhed:

Nogle almindelige gigtmidler som methotrexat påvirker din krops måde at anvende folin, et vigtigt vitamin, som påvirker kroppens forbrænding og som for gravide er særligt vigtigt, da det forhindrer visse fosterskader. Du skal sørge for at få tilstrækkeligt med fødevarer, der indeholder folinsyre, som brød, gryn, lever spinat, broccoli, bønner, linser, ærter og appelsiner. For nogle anbefales det at tage kosttilskud med folinsyre.

Tal med din læge om du bør tage et tilskud.

Der er også visse tegn på, at hvis du tager anti-inflammatorisk medicin, NSAID præparater, risikerer du også et lavt indhold af folinsyre.

Leddegigt, mangel på kalcium og knogleskørhed

Binyrebarkhormon mod leddegigt kan gøre det sværere for din krop at optage kalcium, hvilket øger din risiko for svage knogler og knogleskørhed. Men leddegigt kan også på andre måder øge din risiko for svage knogler. Fysisk aktivitet er vigtig for at holde dine knogler stærke, men mange leddegigtpatienter har svært ved at motionere. Desuden skal man være opmærksom på, at immunsystemet, som leddegigten har gjort overaktiv, direkte kan angribe knoglerne.

Blandt de bedste kalciumkilder er sardiner på dåse, laks, mandler, broccoli og kål.

D-vitamin og sunde knogler

Det fedtopløselige D-vitamin kaldes også D3-vitamin eller cholecalciferol. Tilskud af D-vitamin bruges forebyggende, terapeutisk ved D-vitaminmangel og sammen med kalk under behandling med binyrebarkhormon og fås som kosttilskud og lægemiddel. D-vitamin er også en nøgle til stærkere knogler og forebyggelse af knogleskørhed. Hvis du ikke får tilstrækkeligt D-vitamin, kan din krop ikke optage den kalcium du får fra kosten.

Liste over relevante næringsstoffer:

E-vitamin Er en vigtig antioxidant, der opfanger frie radikaler. Undersøgelser viser, at E-vitamin i doser større end anbefalet daglig dosis kan virke betændelseshæmmende, lindre smerter og hævelser forårsaget af leddegigt.

B6-vitamin Er en antioxidant. En af dens gode virkninger er, at den beskytter mod en aminosyre, der ødelægger blodkarrene. Folk med leddegigt har ofte forhøjede værdier af aminosyren homocystein. En anden god egenskab ved B6 vitamin er, at den kan reducere allergisk betingede væskeophobninger.

Omega-3 fedtsyrer Mod inflammation. Fedtsyrer kan være med til at nedsætte medicinbehovet ved leddegigt. Forskning viser, at fiskeolier har en beskeden men gunstig effekt på de symptomer som folk med leddegigt har.

B3, B6, C, E Og mineraler som magnesium og zink er med til at sikre produktion af stoffer der reducerer smerte og inflammation . Selen kan måske lindre symptomer på leddegigt.

D-vitaminmangel kan også spille en rolle i udviklingen af leddegigt. Blandt leddegigtpatienter, er et lavt indhold af  D-vitamin forbundet med mere aggressive gigtsymptomer. Og undersøgelser har vist, at kvinder, der spiste en meget D-vitaminholdig kost, så ud til at være i mindre risiko for at få leddegigt. Men der er dog intet klart bevis på, at D-vitamin kan forebygge eller behandle leddegigt.

Udover solen er de bedste kilder til D-vitamin mælkeprodukter, kød, æg, laks, tun, makrel, sild og sardiner.

Leddegigt og omega-3 fedtsyrer

Hvis du er ramt af leddegigt, er du måske i særlig risiko for at få for lidt omega-3. Undersøgelser antyder, at leddegigtpatienter har et mindre kropsindhold af EPA og DHA, to vigtige fedtsyrer, som er dem der får omega-3 til at virke i kroppen. Kosttilskud med fiskeolie ser ud til at hjælpe leddegigtpatienter, bl.a. med kropsstivheden om morgenen. Nogle undersøgelser tyder på, at fiskeolier kan dæmpe ledbetændelsen og derved lindre smerter. Fiskeolierne er de såkaldte Omega-3-fedtsyrer (n-3 fedtsyrer), som er nogle særlige langkædede umættede fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer findes naturligt i fede fisk, f.eks. tun, laks, sild og makrel - men også i nødder, hørfrø og rasp.

Det anbefales, at leddegigtpatienter spiser 800 g fed fisk om ugen. Hvis du ikke får spist de 800 g, kan du tage et tilskud af Omega-3 fedtsyrer. Du skal have mindst et par gram Omega-3 fedtsyrer om dagen. Det svarer til 4-6 kapsler.

Da EPA og DHA ser ud til at beskytte hjertet, kan de måske også sænke risikoen for de hjerteproblemer, der er forbundet med leddegigt.

Er mad eller kosttilskud bedst?

Generelt er det bedst at få dine næringsstoffer via maden, fordi du derved får de forskellige vitaminer, mineraler sammen med sunde phytokemikalier. Men for mennesker, der er ramt af leddegigt, kan problemer med at optage næring via maden, betyde, at det kan anbefales at spise kosttilskud. Spørg din læge, om du hører til dem, der bør tage tilskud.