Kirsebær kan beskytte mod gigt-udbrud

10-12 kirsebær kan beskytte mod udbrud af bestemte typer gigtsmerter.
 

Har du ondt i storetåen skal du prøve at spise kirsebær - i hvert fald hvis årsagen er podagra, som skyldes urinsyregigt.

En ny undersøgelse viser nemlig, at patienter med urinsyregigt, der spiser kirsebær i to dage, havde en 35% lavere risiko for gigtudbrud i forhold til dem, der ikke spiser bærrene.

Resultaterne tyder også på, at risikoen for udbrud var 75% lavere, når kirsebær blev kombineret med den urinsyre-reducerende medicin, allopurinol, i forhold til perioder, hvor deltagere hverken spiste kirsebær eller tog medicin.

En ud af 500 danskere menes at lide af urinsyregigt, der er en inflammatorisk gigt udløst af en krystallisering af urinsyre i leddene, der forårsager ulidelig smerte og hævelse.

Selv om der er mange behandlingsmuligheder, rammes patienterne stadig af gigt-udbrud, hvilket har fået patienter og forskere til at søge andre forebyggende muligheder.

Tidligere undersøgelser tyder på, at kirsebær-produkter har urinsyre-sænkende virkninger og anti-inflammatoriske egenskaber, og således kan have potentialet til at reducere gigtsmerter. Men ingen undersøgelser har endnu kunnet vurdere, om kirsebær kunne sænke risikoen for gigtangreb.

I denne undersøgelse rekrutterede forskerne 663 patienter med urinsyregigt, der blev fulgt online i et år.

Deltagerne blev spurgt om datoen for det første gigtudbrud, symptomer, medicin og risikofaktorer, herunder om de spiste kirsebær eller kirsebær-ekstraktsvarende til 10-12 kirsebær i to dage før et gigtangreb.

Deltagerne havde en gennemsnitsalder på 54 år, 88% var hvide og 78% af patienterne var mænd. Forskere dokumenterede 1.247 gigt-angreb i løbet af undersøgelsen, hvor 92% ramte storetåens led, hvilket så kaldes podagra.

- Vores resultater viser, at indtagelse af kirsebær eller kirsebær ekstrakt sænker risikoen for gigt-angreb, siger hovedforfatter til en artikel i tidsskriftet Arthritis & Rheumatism, Dr. Yuqing Zhang, professor i medicin og folkesundhed ved Boston University.

Jo flere kirsebær, jo bedre

- Risikoen for disse gigt-udbrud fortsatte med at falde, jo flere kirsebær man spiste op til tre portioner (30-36 kirsebær) over to dage.

Forskerne konstaterede, at yderligere kirsebær indtag ikke hjalp mere. Men den beskyttende virkning af kirsebær var effektiv uanset patienternes køn, vægt eller brug af alkohol, vanddrivende midler og medicin.

Undersøgelsens forfatter mener, at kliniske forsøg er nødvendige for at dokumentere, at kirsebær kan forhindre gigt-angreb og at man stadig skal søge læge og tage medicin.

Men en håndfuld kirsebær om dagen oveni kan ikke skade.