Jo, det er afgørende vigtigt for dit helbred at dyrke motion, men måske skal du ikke starte på det samtidig med at du ændrer kostvaner og begynder at spise mindre.

Drop motionen og tab dig mere

Knokler du derudaf på løbebåndet, mens du er på slankekur, taber du mindre i vægt.

 

Det mener norske forskere kan være det bedste råd efter, at de har set på sammenhængen mellem meget overvægtiges stressreaktioner ved motion og deres vægttab.

Deres forskning kan give en forklaring på de vanskeligheder, som mange mennesker oplever med at tabe sig selv om de æder flere kilometer end kalorier.

"Det siges ofte at fede mennesker er nødt til at ændre deres kost og motion for at tabe sig. Men de er også nødt til at tænke på deres stressniveau," siger undersøgelsens hovedforfatter Brynjar Foss, der er lektor ved Institutt for helsefag ved Universitetet i Stavanger.

Undersøgelsen er baseret på 17 inaktive personer med et BMI på over 35, der deltog i et 22 ugers program med livsstilsændringer, som involverede motion, kost og seminarer.

På trods af deres indsats mistede deltagerne mindre vægt end forventet i betragtning af deres motionsindsats og deres ændrede spisevaner.

Forskerne mener, at dette kan være relateret til cortisol, da niveauet af dette stresshormon steg hos forsøgets deltagere, og de derfor blev mere stressede. Tidligere forskning tyder på, at høje niveauer af stress gør vægttab vanskeligere.

Mere stresshormon seks måneder efter

Udover de 17 overvægtige, der trænede, var der 18 deltagere i en kontrolgruppe, som gennemgik den samme slankekur, men minus motion.

Motionsdeltagerne havde ikke blot mere cortisol end kontrolgruppen umiddelbart efter at programmet sluttede, men havde også bevaret et forhøjet niveau seks måneder senere.

Og en opfølgende test viste at de deltagere, der havde mistet mest vægt, havde det laveste niveau af cortisol om morgenen.

Undersøgelsen vil blive offentliggjort i Journal of Exercise Physiology Online i juni.

Forskerne erkender at forsøget hviler på for lille og løst et grundlag til at de kan drage nogen endelige konklusioner.

Der var blandt andet betydelige forskelle mellem dem, der deltog - ikke mindst med hensyn til den medicin, de tog.

Det er på ingen måde sikkert, at motion øger produktionen af hormonet cortisol, men disse resultater tyder på, at dette er et spørgsmål, som bør være genstand for yderligere forskning, mener forskerne.

Forskerne påpeger også at motion er vigtig for andet end at tabe sig. Det styrker hjertekar kredsløbet og mindsker dermed risikoen for at blive ramt af blodpropper.

Men det kan være at du skal overveje først at begynde at træne når du har tabt de første mange kilo.