5 madråd: Sådan undgår du at blive julefed

Når temperaturen falder og julen nærmer sig, opstår også alle de fedende fristelser. Læs her fem råd til hvordan du undgår at gå flere kilo tungere ind i det nye år.

 

Men det værste kan klares ved en smule omtanke. Mad- og ernæringsredaktør ved magasinet SELF, Marjorie Korn, giver her hendes bud på, hvordan man stadig kan nyde julen og samtidig undgå julefedtet.

1. Spis dig mæt i supermad

Det er faktisk sandt, at man kan tabe sig ved at spise noget bestemt mad. Ligesom mad også kan hjælpe med at holde sygdomme på afstand. Og det gode ved den såkaldte supersunde madvarer er, at flere af dem sikkert findes på din julemenu i forvejen.

F.eks. hører kål julen til og er den helt perfekte madvare, hvis du vil spise dig sund og slank. Og på samme måde er æbler et hit, de kan sagtens smugles ind i mange juleretter og er rigtig sunde. Nødder og citrusfrugter er også supersundt julemad.

2. Undgå at stresse

Der er nok at se til op til helligdagene. For mange er det den travleste tid på året, og det har betydning for vores mentale velbefindende. At stresse øger cortisol niveauet, hvilket igen får kroppen til at holde på fedtet. Derudover øges det hormon, der sender sultsignal til hjernen, og risikoen for at ’spise for at dæmpe følelserne’ er meget større.

For at undgå det, anbefaler Marjorie Korn:

  • Læg en plan for økonomien
  • Forbered dig mentalt på det tætte samvær med familie og venner
  • Husk at du skal hvile. At få en god nats søvn er vigtigt. Du forhindrer stress ved at spise ordentligt og sove nok.

3. Træn uden døre

Man har måske ikke ligefrem stor lyst til at gå udenfor i vintervejret, men Korn siger, at det gælder om ikke bare at flade ud i den varme sofa.

Skaf dig noget lækkert træningsudstyr og sørg for at komme udenfor, om det så er for at løbe, cykle eller måske ligefrem stå på skøjter, som faktisk er meget effektivt (du brænder 450 kalorier af ved en time på skøjter, og dine baller bliver stramme som spændte elastikker.) Når først man har taget sig sammen til at komme ud, er træning i naturen faktisk meget dejligere end at stå i et overfyldt fitnesscenter.

4.  Vælg grøntsags-varianten

Rigtig meget fedende mad kan blive meget mere tilladt, hvis du sørger for at få en masse grøntsager smuglet ind i retten. Overvej om ikke du kan få noget kål, nogle champignoner og løg ind i f.eks. den fars du putter ind i gåsen. Gå systematisk dine juleretter igennem og se, om de kan laves i en slankere udgave. Vi er sikre på, at der er noget at vinde her.

5. Læg en plan – og hold den

For ikke helt at forsage alle de gode ting, der hører julen til, skal du lægge en plan for hvordan du vil tackle fristelserne. Her er de vigtigste retningslinjer:

  • Spis morgenmad, så din forbrænding kommer i gang
  • Tænk en ekstra gang. Behøver du VIRKELIG alt det, du har lagt på tallerkenen?
  • Træn før du går til julefrokost. Det vil påvirke dit velbefindende og du vil overveje alt det du spiser på en anden måde
  • Vent 20 minutter efter første gang du at fyldt tallerkenen. Og mærk efter om du stadig er sulten

Drik ikke for mange af dine kalorier. Vand er selvfølgelig bedst, men et enkelt glas rødvin er også godt for hjertet. Vil du have noget stærkt, så sørg for at drikke det sammen med et glas vand eller en sodavand.