Kød og æg er fulde af proteiner, der kan forhindre tab af muskelmasse under en slankekur.

Sådan bevarer du musklerne under slankekuren

Hvis du spiser dobbelt så mange proteiner, som det normalt anbefales dagligt, risikerer du ikke at tabe muskler, mens du er på slankekur.

 

Tab af muskelmasse opfattes af mange som uundgåeligt i forbindelse med slankekure, men den opfattelse skyder forskere fra den amerikanske hærs Nutrition Division ned i en artikel i The FASEB Journal.

I artiklen viser forskerne, at indtagelse af to gange den anbefalede daglige tilførsel (ADT) af protein under en slankekur forhindrer tab af muskelmasse og samtidig fremmer fedttab. En tredobling af den anbefalede daglige tilførsel af protein hjælper til gengæld ikke yderligere.

Normalt anbefales det at fordelingen af kulhydrater, fedt og protein sker i forholdet 50-30-20, men den fordeling er under pres af mange forskellige slankekure, som for eksempel Low Carb-kuren og Protein-kuren.

"Det er vores håb , at resultaterne fra denne velkontrollerede undersøgelse vil blive drøftet af Institute of Medicine, så de opdaterer anbefalingerne om indtag på protein ," håber dr. Stefan M. Pasiakos,der er forsker ved US Army Research Institute of Environmental Medicine i Natick, Maine.

"Vi tror, at ADT for protein bør være baseret på et niveau, der optimerer sundheden , samt forebygge mangler, og vores data viser en potentiel utilstrækkelighed ved den nuværende ADT for optimal muskelmasse under vægttab, hvilket kan påvirke en betydelig del af befolkningen."

Farligt i lang tid

Forskernes resultater er baseret på at de gav unge mænd og kvinder kontrolleret kost i 31 dage, hvor kostens proteinindhold var sdelt op i tre forskellige niveauer:

  1. Den anbefalede protein-tilførsel
  2. En fordobling af den anbefalede protein-tilførsel
  3. En tredobling af den anbefalede protein-tilførsel

De frivillige deltagere fik tilstrækkeligt kalorier til at opretholde konstant kropsvægt i de første 10 dage så deres stofskifte kunne tilpasse sig det ny protein-niveau.

I de følgende tre uger blev det samlede kalorietal reduceret samtidig med at deltagerne skulle dyrke mere motion, så de gennemsnitlig tabte omkring et kilo om ugen.

Alle måltider blev tilberedt og uddelt af forskningspersonale og deltagernes motion blev også kontrolleret. Kropssammensætning og målinger af muskel protein metabolisme blev udført både efter den første uges stabilisering og i de efter følgende uger.

Resultaterne af undersøgelsen viste, at der er grænser for effekten af ekstra protein, men også at ekstra protein kan være vigtigt for unge, aktive raske personer, der af den ene eller anden årsag udsættes for vægttab.

Forskere advarer dog om at et alt for højt protein-indhold kan være farligt. Proteinstofskiftet producerer ketoner, og for mange ketoner kan være giftige og skadelige for kroppen. Dehydrering er også en risiko, når nyrerne forsøger at udrense gifte. Indtagelse af for meget animalsk protein, især fra rødt kød, har vist øget risiko for hjertesygdomme og flere typer af kræft, herunder tyktarms-, bryst-og prostatakræft.

"Denne undersøgelse bekræfter, hvad bodybuildere har vidst i lang tid - at et højt proteinindhold hjælper med at forhindre muskeltab , når de forsøger at tabe fedt," siger dr. Gerald Weissmann , der er chefredaktør på The FASEB Journal.

"Selv om en velafbalanceret kost stadig er nødvendigt for en sund krop og vægt, kan et højt proteinindhold i forbindelse med slankekure være et nyttigt redskab på kort sigt."