Blomkål er blandt de mest slankende grøntsager.Blomkål er blandt de mest slankende grøntsager.

Her er de mest slankende grøntsager og frugter

Blomkål, soja-produkter, blåbær og bønner er blandt de bedste frugter og grøntsager, hvis du vil tabe dig.

 

Det viser en ny stor gennemgang af hvilke frugter og grøntsager, der er bedst til at sikre et vægttab.

Undersøgelsen fra Harvard TH Chan School of Public Health og Brigham & Womens Hospital, Boston, Massachusetts, viser at der er så store forskelle på hvordan frugter og grøntsager påvirker vægten, at det formentlig ikke kun handler om kostfibre og kalorier.

Forskerne undersøgte sammenhængen mellem ændringer i indtaget af bestemte frugter og grøntsager og vægtændringer hos 133,468 amerikanske mænd og kvinder, der er blevet fulgt i op til 24 år. 

Resultaterne viste at øget indtag af frugt og grøntsager var forbundet med et vægttab over en fire-årig periode på et kvart kilo (240 gram) for hvert ekstra daglige stykke frugt og et vægttab på 110 gram for hver ekstra portion grøntsager. 

Det gælder dog ikke stivelsesholdige grøntsager som ærter, der medførte en vægtforøgning på små 600 gram og majs, der medførte en vægtøgning på ca 930 gram.

Her er en liste over hvor stort vægttab en daglig portion/stykke af hver enkelt udvalgte grøntsager medførte over en 4-årig periode.

Tofu/soja - 1.120 g

Blomkål - 630 g

Grønne bønner - 430 g

Peberfrugter - 360 g

Broccoli - 340 g

Rosenkål - 300 g

Bladgrøntsager - 250 g

Gulerødder - 180 g

Bønner - 170 g

Selleri - 160 g

Tomater - 50 g

Disse grøntsager får dig ifølge undersøgelsen ligefrem til at tage på.

Løg + 120 g

Hvidkål + 180 g

Kartofler + 320 g

Ærter + 600 g

Majs + 930 g

Bær er ifølge undersøgelsen de frugter der medfører det generelt største vægttab. 

Blåbær - 650 g

Svesker - 600 g

Æbler/pærer - 570 g

Jordbær - 390 g

Vindruer - 320 g

Avocado - 220 g

Grapefrugt - 210 g

Melon - 110 g

Banan - 90 g

Appelsin - 70 g

 

Forfatterne anfører, at "vores resultater understøtter fordelene ved øget frugt- og grøntforbrug for at forhindre langsigtet vægtøgning og giver yderligere mad-specifik vejledning til forebyggelse af fedme."