Mange kvinder, der tror at de lever sundt, lever slet ikke op til minimumsanbefalingerne for kost og motion.

Kvinder lyver for sig selv om sunde spisevaner

 

Kvinder lyver for sig selv - bevidst eller ubevidst - når de skal beskrive hvor sundt de lever.

Det gælder i hvert fald amerikanske kvinder, der i en undersøgelse enten afslører manglende kendskab, evne eller lyst til at efterleve de officielle anbefalinger af en sund levevis.

Kun ti procent af kvinder, der mente, at de spiste og drak sundt, levede op til de anbefalinger, det American Cancer Society har opstillet for en sund kost. Det indebærer i USA, at man mindst spiser to frugter og tre grøntsager dagligt.

Og kun 40 procent af kvinder, der mente at de var i fysisk god form, efterlevede anbefalingerne om 30 minutters moderat træning fem gange om ugen.

Ganske vist var der en overrepræsentation af sorte kvinder og etniske kvinder, der havde svært ved at efterleve anbefalingerne, men mon ikke alligevel også mange danske kvinder kan genkende det mønster.

En ud af tre får kræft

Mere end en ud af tre amerikanske kvinder får kræft i løbet af deres liv, men det får altså ikke hovedparten til at foretage de nødvendige livsstilsændringer. Og selv dem, der tror at de efterlever anbefalingerne gør det ikke.

Alt i alt var det mere end halvdelen af kvinderne, der ikke opfyldte minimumsanbefalingerne for fysisk aktivitet og / eller det daglige forbrug af frugt og grøntsager.

"Resultaterne af denne undersøgelse tyder på, at vi er nødt til at hjælpe kvinder med at finde praktiske måder at integrere forebyggelse af kræftadfærd i deres dagligdag," siger Dr. Susan G. Kornstein, chefredaktør på Journal of Womans Health, hvor undersøgelsen blev præsenteret.

De danske kostråd

En ny undersøgelse fra Aalborg Universitet afslører at danskerne har ganske god forståelse af de otte kostråd. Især ved vi godt at vi skal spise fisk og grøntsager, men de øvrige kostråd er vi ikke lige så bevidste om.

Så her får du lige en genopfriskning af rådene.

  1. Spis frugt og grønt - seks om dagen
  2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  3. Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag
  4. Spar på sukker
  5. Spar på fedtet
  6. Spis varieret og bevar normalvægten
  7. Sluk tørsten i vand
  8. Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Men en ting er at huske rådene, en anden ting er at efterleve dem.

Gør du?