Tyg dine mad ordentligt, ellers mister du vigtig energi.

Tyg maden ordentligt og få mere energi

 

Sluger du nærmest maden uden at tygge ordentligt, så risikerer du ikke bare at kløjs i den, men du risikerer også at miste vigtig næringsværdi og energi.

Det viser en undersøgelse, hvor forskere fra Purdue University, West Lafayette, Indiana, målte fedt og tabt energi i afføringen i et forsøg, hvor deltagere blev bedt om at spise mandler, som de skulle tygge i forskelligt tempo.

Deltagerne tyggede mandlerne enten 10 gange, 25 gange eller 40 gange.

Resultaterne, som for nylig blev præsenteret på Food expo i Chicago, viste, at de deltagere, der tyggede mandlerne i længst tid, absorberede maden i et hurtigere tempo.

Til gengæld blev de større stykker, der var tygget i kortest tid nærmest elimineret af kroppen og gik lige igennem.

Større stykker går lige igennem

"Partikelstørrelse påvirker biotilgængeligheden af energien i den mad, der bliver spist. Jo mere du tygger, jo mindre går tabt, og jo mere optages i kroppen," forklarer Dr. Richard Mattes, professor i fødevarer og ernæring ved Purdue University.

"Vi har alle hver især vores egne tyggevaner, som kan være svære at ændre, men man bør overveje om man kan tygge mere for at få mest mulig energi ud af sin mad," siger Mattes.

"Hvis man bare spiser for at tilfredsstille en lækkersult, så kan hele mandler være okay, men hvis man ønsker at maksimere sit optag af E-vitamin, så er hakkede mandler eller f.eks mandelolie måske et bedre valg."

Blandede fibre fra frugt, grøntsager og fuldkorn er de største energikilder, tilføjer Dr. Mattes.

"Når din samlede kost har et højere fiberindhold, taber du mere fedt. Fiber binder sig til fedtsyrer for at skabe energi i kroppen."