Drp burgeren og spis som de gør i middelhavsområdet. Du behøver ikke engang at tabe dig.

Slip af med det dårlige kolesterol uden at tabe dig

 

Selv om du er overvægtig kan du godt sænke mængden af det dårlige kolesterol.

Det viser en undersøgelse af 19 mænds blodværdier, der er blevet indsamlet af forskere ved Laval University i Quebec, Canada.

De nitten mænd mellem 24 og 62 år havde metabolisk syndrom, hvilket indebærer at de havde flere samtidige risikofaktorer for hjertekar-sygdom. Det kan være et stort taljemål, højt blodtryk, højt niveau af triglycerider og fastende glukose samt lave niveauer af HDL - kendt som det "gode" kolesterol.

I fem uger spiste mændene først en almindelig amerikanske kost med et højt indhold af fedt, kulhydrater, raffineret sukker og rødt kød. Derefter fik de i de næste fem uger en Middelhavs-kost med et højt indhold af frugt, grøntsager og fuldkorn, men mindre rødt kød. Kosten inkluderer også olivenolie og moderat vin-forbrug.

Mændene blev derefter sat på en 20-ugers slankekur, hvorefter de igen blev sat på en middelhavs-kost i fem uger.

Vægten havde ingen betydning

Middelhavs-kost resulterede i et 9 procent fald af det såkaldte dårlige kolesterol, LDL (low density lipoprotein). Og det skete i begge perioder - altså uanset om deltagerne havde tabt sig eller stadig var overvægtige.

Tilsvarende faldt deltagernes blodkoncentrationer af apolipoproteinB med 9 procent efter at have spist Middelhavs-kosten. Apolipoprotein er en del af lipoprotein (LDL) og spiller en vigtig rolle for lipid transport og metabolisme.

"Middelhavskost kan anbefales som en effektiv behandling af det metaboliske syndrom og den medfølgende risiko for hjerte-kar-sygdom," siger Caroline Richard, M.Sc., der er undersøgelse hovedforfatter og registreret diætist og ph.d. kandidat i ernæring ved Laval University i Quebec, Canada.