Spis middelhavskost og spar penge

Middelhavsdiæten indebærer mere frugt og især grønt, men også fisk og planteolier.
 

Endnu en god nyhed for mennesker, som kan lide middelhavsmad: Du sparer penge, hvis du holder dig til disse sunde og velsmagende madvarer.

I hvert fald hvis man kan sammenligne amerikanske priser på madvarer med danske. Og det kan man formentligt, selv om lønninger, skatter og afgifter i Danmark medfører et generelt højere prisleje.

Ifølge en ny amerikansk undersøgelse er middelhavsdiæten ikke bare sund for hjertet og øger chancen for et længere liv, men de mange grøntsager har også hele to andre gode effekter: Udover at spare penge er din risiko for at få mad, der gør dig syg, meget mindre.

Forskere fra The Miriam Hospital og Rhode Island Community Food Bank har fundet frem til, at mennesker, som ved noget om at spise og tilberede ordentlig mad efter middelhavskostens regler, også oplever at få mindre købmandsregninger og færre tilfælde af dårlig mave på grund af maden.

Og det gode er, at bare et par ugentlige måltider, som udelukkende består af grøntsager, kan styrke sundheden og samtidig begrænse madudgifterne.

Deltagere på statslig madhjælp

Undersøgelsen, som er offentliggjort i Journal of Hunger and Enviromental Nutrition, omhandlede 83 mennesker fra lavindkomstfamilier, der var afhængige af statens madhjælp. 63 af deltagerne gennemførte undersøgelsen, som omfattede, at de fik undervisning i madlavning, hvor de lærte at lave mad efter middelhavsopskrifter. Derefter blev de fulgt i seks måneder, så forskerne kunne se, hvilke madtyper de brugte deres penge på.

Forskerne opdagede, at gennem de seks måneder, købte deltagerne stadig færre sodavand, desserter, snacks og kød, og samtidig stadig flere grønsager og frugt. De tabte sig også gennem det halve år.

Deltagerne sparede mere end halvdelen af deres madudgifter, og forskerne kunne også registrere, at deltagernes madvalg gjorde, at de helt klart udsatte sig selv for færre risici for madforgiftninger og lignende.