Sådan sikrer du dig en sund teenager

Støt din teenger med at leve sundt. Sørg for at der altid er rigeligt med frugt og grønt i hjemmet.Teenagealderen medfører store forandringer af både krop og psyke og ikke mindst i forholdet til mad og drikke.

Glubende, pludselig sult på mærkelige tidspunkter.

Appetitløshed og pludselig opstået kræsenhed.

Sære madvaner, som teenageren holder stædigt fast i.

Alle, der har haft en teenager i huset, ved, at maden kan være en udfordring i sig selv. Det kan blive årsag til magtkampe, man kun ellers oplevede, da barnet var tre år og i trodsalderen.

Men det er vigtigt, at en teenagers kost understøtter væksten og det gode helbred. I denne tid, sker der en masse fysiske ændringer, som påvirker kravene til kosten. Teenageren udvikler sig meget hurtigt – og især hos drengene vokser knogler og muskler så det næsten kan ses fra dag til dag.

Psykologisk er det tidspunktet, hvor barnet begynder at udvikle en virkelig selvstændighed fra forældrene, herunder også mht. madvaner. Teenagere vælger ofte mad som kammeraterne eller som en ren og skær protest mod deres forældre.

Men der er stadig mange muligheder for påtage sig den gode forældrerolle og at opmuntre teenageren til en sund kostplan, især hvis dine råd kan relatere sig til et sundt udseende, sportspræstationer og fysisk udvikling.

Tip: Sørg for, at der er rigeligt med sunde kosttilbud der hjemme, så teenageren altid kan få stillet sin pludselige sult med et sundt måltid eller en sund snack. Frugt og grønt er et ’must’ som mellemmåltider, der stiller den pludselige sult.

Mad, du bør have i køleskabet

Teenagere vokser hurtigt, og deres mad skal først og fremmest give dem energi – hvilket man ofte kan se ved, at de har en voldsom og pludselig appetit. Så deres mad skal være rig på energi og næring. At give dem kalorier i form af sukker og fedt, kan betyde, at deres næringsindtag ødelægges. Så du skal gøre, hvad du kan for at opmuntre teenageren til at vælge forskellige fødevarer indenfor disse fire basisgrupper:

  • Kulhydrater: Masser af stivelsesholdige kulhydrater – brød, ris, pasta, morgenmadsprodukter, kartofler og couscous
  • Frugt og grønt: Mindst fem styks om dagen
  • Mælkeprodukter: To-tre glas mælk, skåle yoghurt/fromage frais eller ostemadder
  • Proteiner: 250-350 gram kød, fisk, kylling, æg, bønner eller andre bælgfrugter

Husk: Ikke for meget fedtholdigt mad og begræns sukkerrig mad- og drikkevarer

Andre gode råd, hvis du vil have en sund teenager

  • Få teenageren til dagligt at drikke seks til otte glas vand eller lignende (ikke sukkersødede sodavand)
  • Få din teenager til at spise jævnligt, herunder morgenmad, som kan sikre vigtige næringsstoffer og sørger for koncentration fra morgenstunden. Vælg f.eks. en sund udgave af et morgemadsprodukt, et glas letmælk og et glas juice
  • Få ham eller hende til at dyrke motion, hvilket bl.a. er vigtigt for udviklingen af barnets knoglers

Den slanke teenager

Årsagerne kan være forskellige – f.eks. de påtrængende reklamer med ultratynde modeller. Men i hvert fald viser mange undersøgelser, at teenagere – og især teenagepiger – er utilfredse med deres egen vægt, og, at de derved har et lavt selvværd og en forkrøblet holdning til deres egen krop.

Den mest udbredte måde at tabe sig på er ved at springe måltider over, at undgå rødt kød, snacks og sødet mad – nogle vælger endda ligefrem at faste. Men det er ikke altid sundt. Undersøgelser har vist at teenagepiger, der springer frokosten over, faktisk ofte ender med at tage på.

Teenagealderen er meget vigtig hvad angår ernæringsrigtig kost, og når den sidste vokse-spurt indtræder, bliver behovet for ordentlig næring endnu vigtigere.

Hvis teenageren ønsker at slanke sig, sørg for, at det sker på en ordentlig måde – er teenageren for øvrigt virkelig overvægtig, eller er han eller hun bare utilfreds med sin krop?

Hvis teenageren går på kur, må du træde ind med gode råd, så det sker på en fornuftig måde. Meget skrappe kure kan indeholde utilstrækkeligt med næring, og hvis teenageren oplever, at en urealistisk kur ikke kan gennemføres, fører det måske til endnu lavere selvværd.

Måske lettere sagt i disse konfliktfyldte år, men fornuftig kost og jævnlig motion er den bedste måde at sikre at teenageren taber sig. Sørg for at fristelserne begrænses ved at skære ned på familiens samlede indtag af sukker og fedtholdig kost.

Obs: Teenageårene er den tid, hvor spiseforstyrrelser kan udvikles. Hvis du har mistanke om, at din teenager har et usundt forhold til mad, så tag kontakt til din læge. Det er vigtigt, at der ikke opstår tabuer i familien.

Bumser

Modsat hvad mange tror, så er der kun meget lidt videnskabeligt bevis på, at akne skyldes fedt- og sukkerholdig mad. Det er hormonerne, der driller teenageren. Så dette argument har du desværre ikke for at få teenageren til at spise sundt.

Mor, nu er jeg vegetar

At vælge at blive vegetar kan være en af teenagerens måder at markere sig selvstændigt og reagere på forældrenes kostvaner. Og det behøver ikke være et næringsmæssigt problem. Du skal dog sørge for, at kosten er balanceret, bl.a. ved at tilbyde gode alternativer til kød, som f.eks. bælgfrugter og soyaprodukter.

Kød indeholder protein, jern, B-vitaminer og zink – alt sammen nødvendigt for at teenageren vokser.

Alternative kilder kan være:

  • Jern – brød, tørret frugt, bønner, ærter og linser. Prøv dagligt at få to portioner med jernholdig mad i teenageren. For at gavne optagelsen i kroppen, bør de spises sammen med mad og drikke, der er righoldigt på C-vitamin, som f.eks. appelsiner, tomater, grøntsager og frugtjuice
  • B-vitamin – hvis teenageren stadig på daglig basis spiser og drikker sine mælkeprodukter, er det ikke noget problem. For veganere, kan B12-vitamin findes i soyamælk, morgenmadsprodukter m.m.
  • Zink – finder du i fuldkornsprodukter, korn, bønner og bælgfrugter.

Vigtige råd til din teenager:

  • Spis jævnlige måltider fra de store ernæringsgrupper, og begræns mad med sukker og fedt
  • Vær især opmærksom på, at du får nok jern og kalcium, og spis magert, rødt kød eller mælkevarer og vegetariske, jernholdige fødevarer
  • Hold din vægt på et sundt niveau
  • Vær fysisk aktiv