En daglig morgenmad er vigtig for din vægt.Spiser du morgenmad hver dag mindsker du risikoen for en række livsstilssygdomme.

4 grunde til at spise morgenmad

Op mod hver femte dansker springer jævnligt morgenmaden over, men det er usundt på flere måder.

 

At morgenmaden er dagens vigtigste måltid er en populær påstand, som flere undersøgelser nemlig understøtter, men alligevel prioriterer hovedparten af danskerne ikke morgenmaden særligt højt.

Sidste år viste en undersøgelse bestilt af Arla, at 57 procent af danskerne kun bruger cirka fem minutter på at spise morgenmad – og hele 72 procent laver noget andet som eksempelvis at se tv eller tjekke mail, mens de spiser morgenmad.

Men her er fire grunde til at spise en ordentlig morgenmad.

Tidlig død

Spiste du ikke morgenmad i ungdommen - eller bestod den hovedsageligt af sigtebrød med nutella - så har du nemlig en større risiko for sygdom og tidlig død. 

Det viste en undersøgelse fra Umeå Universitet i Sverige, hvor forskere i 1981 spurgte alle elever i 9. klasse i Luleå om hvad de spiste til morgenmad og 27 år senere i 2008 fik de nu voksne deltagere til at gennemgå et sundhedstjek.

Undersøgelsen viste, at de unge mennesker, der undlod at spise morgenmad eller spiste en usund morgenmad, havde en 68 procent højere forekomst af metabolisk syndrom som voksne i forhold til dem der havde spist en sund morgenmad. Metabolisk syndrom er en klynge af stofskifterelaterede symptomer som overvægt, diabetes og hjertekar-problemer, der fører til tidlig død.

Hjertesygdom

Amerikanske forskere bad for over 20 år siden 26.902 mænd over 45 år om at udfylde spørgeskemaer om, hvad de spiste, og hvornår de spiste det og resultaterne viser, at de mænd, der ikke spiste morgenmad havde en højere risiko for hjerteanfald eller dødelig koronar hjertesygdom.

I løbet af de 16 år fra 1992 til 2008 fik 1.572 mænd hjerteanfald eller døde af hjertesygdomme.

Det viste sig, at mænd, der ikke spiste morgenmad havde en 27 procent højere risiko for hjerteanfald eller død pga. koronar hjertesygdom end mænd, der spiste morgenmad.

Diabetes

Morgenmad beskytter mod diabetes, viser en stor amerikansk undersøgelse fra University of Minnesota.

Forskerne fulgte 3.598 mennesker i næsten 20 år, hvor de vurdere deres kostvaner, vægt og helbred.

Deltagerne var unge - mellem 18 og 30 år - da undersøgelsen begyndte, og omkring 10 procent af dem udviklede type 2-diabetes over de næste 18 år.

"Vi fandt, at de, der spiser morgenmad dagligt havde en 34 procent nedsat risiko for at udvikle type 2-diabetes," siger forskeren Andrew Odegaard.

Slanker

En undersøgelse af over 5000 amerikaneres madvaner lavet af University of Minnesota School of Public Health har vist at et dagligt morgenmåltid sikrer mindre mavefedt.

Mavefedt lægger sig omkring organerne og øger markant risikoen for både kræft og hjertekar-sygdomme.

Undersøgelsen viste at personer, der spiste morgenmad syv dage om ugen havde en 40 procent lavere risiko for at udvikle fedt omkring maven over en syv-årig periode.

Desuden havde de 43 procent mindre risiko for at udvikle fedme generelt.

En anden undersøgelse  fra University of Missouri har konstateret, at morgenmad, der er rig på protein, øger et kemisk stof i hjernen, som er forbundet med følelser af belønning, der kan reducere lækkersult og overspisning senere på dagen.

"Vores forskning viser, at mennesker oplever et dramatisk fald i lækkersult efter søde sager, når de spiser morgenmad," siger lektor i ernæring og motionsfysiologi Heather Leidy, der har fået undersøgelsen offentliggjort i Nutrition Journal. 

En proteinrig morgenmad kan eksempelvis bestå af æg, bacon og skyr.

Tags: morgenmad, proteiner, overvægt