Magnesium reducerer risikoen for kræft og hjertesygdom

 

Nødder, dild, koriander og andre magnesium-rige madvarer kan reducere risikoen for at dø af hjertesygdom og kræft.

Det viser en stor spansk befolkningsundersøgelse, hvor forskere har undersøgt over 7.000 mænd og kvinders madvaner og dødelighed.

Undersøgelsen af de 7.216 spaniere i alderen mellem 55 og 80 fandt, at deltagere med det højeste gennemsnitlige indtag af magnesium havde en 34 procent reduceret risiko for at dø af hjertekar-problemer og kræft i forhold til mennesker med de laveste gennemsnitlige indtag.

"Der kan være flere forklaringer på disse sammenhænge. Især forhøjet blodtryk er en stærk risikofaktor for hjertesygdom, og det er kendt , at magnesium kan sænke blodtrykket. Desuden kan magnesiumindtag hæmme blodpladeaggregering, modulere inflammation og forbedre blodkarrenes vægge. Alle disse mekanismer kan have en gavnlig effekt på at sænke risikoen for hjertesygdom og død," skriver forskerne i tidsskriftet The Journal of Nutrition.

Undersøgelser har tidligere vist at magnesium er vigtig for at opretholde en normal muskel- og nerve funktion, at holde hjerterytmen stabil, at sikre et sundt immunsystem og stærke knogler. Mineralet er også vigtigt for at kunne kontrollere blodsukkeret og et sundt blodtryk.

Mad med meget magnesium

Nedenstående er en liste over fødevarer med det højeste indhold af magnesium per 100 gram.  Kilde: DTUs Fødevareinstitut.

Fødevaremg
Koriander, blade, tørrede     694
Cacao, pulver     523
Hvedeklid     480
Dild, tørret     451
Kaffe, instant, pulver     390
Fennikel, frø     385
Paranød     357
Sesamfrø, hele, tørrede     351
Hørfrø, rå     351
Sesamfrø, afskallede     351
Koriander, frø     330
Salt, bordsalt     290
Cashewnød, olieristet     273
Mandel, rå     265
Cashewnød, tørristet     260
Hvedekim, rå     259
Karry, pulver     254
Pinjefrø, tørrede     251
Vinbjergssnegle, rå     250
Te, blade     250
Kaffebønne, ristet, formalet     240
Hyben pulver, tørret     240
Sojamel     240
Gær, tørret     230
Sojabønner, tørrede     225
Havregryn, uspec.     200
Peber, sort     194
Tomat, tørret     194
Peanuts, (jordnød, ristet og saltet)     190
Mungbønner, tørrede, rå     189
Tyggegummi, uden sukker, uspec.     186
Hvide bønner, tørrede     184
Muskatnød, hel     183
Gærekstrakt, marmite     180
Jordnøddesmør     180
Vallepulver, tørret     176
Jordnød, tørret     170
Kikærter, tørrede, rå     160
Hasselnød, tørret     158
Cacao, instant, med mælk, pulver     155
Valnød     144
Salt, stensalt, køkkensalt     140
Marcipan     140
Cacao, instant, uden mælk, pulver     133
Pecannød, tørristet     132
Brune bønner, tørrede     131
Nøddepasta, Nutella     130
Pecannød, olieristet     121
Pecannød, tørret     121
Tang, konbu, tørret (kelp)     121
Kogechokolade     121
Pistacienød, tørret     121
Mørk chokolade     121
Pistacienød, tørristet     120
Havregryn, beriget     119
Ris, brune, rå     119
Havregryn, ikke beriget     117

Den spanske undersøgelse er baseret på en stor befolkningsundersøgelse (PREDIMED), der skal afdække fordelene ved en middelhavsdiæt. I denne undersøgelse blev deltagere med en høj risiko for hjertekar-sygdom tilfældigt opdelt i to grupper, der enten indtog en Middelhavskost suppleret med nødder eller olivenolie eller indtog en fedtfattig diæt.

Markant lavere dødelighed

Data indsamlet i løbet af næsten fem år viste, at 323 mennesker døde. 130 døde af kræft og 81 af hjertekar-problemer (slagtilfælde, hjerteanfald, hjertesygdom). Desuden blev 277 andre ramt af hjertekar-problemer.

Tallene viste, at 59 procent færre personer med det højeste gennemsnitlige indtag af magnesium (442 mg per dag) døde af hjertekar-problemer, mens 37 procent færre døde af kræft sammenlignet med den gruppe deltagere med det laveste gennemsnitlige indtag af magnesium på omkring 312 mg per dag.

Forskerne mener, at årsagen til den lavere kræftdødelighed skyldes at mineralet er involveret i biokemiske reaktioner, der kan påvirke kræftcelleudvikling, -differentiering og -apoptose (celledød).

"Det viste sig også at spille en central rolle for den genetiske stabilitet og DNA-syntese, og kosttilskud med magnesium viste sig at reducere forekomsten af kræft, måske ved at hæmme c-myc oncogen aktivitet i kræftceller. Indtagelse af magnesium blev også rapporteret at reducere insulinresistens og risikoen for diabetes 2, der er en potentiel risikofaktor for kræft," tilføjer forskerne.