Calcium forlænger kvinders liv

 

Ost, broccoli og sardiner eller kalktabletter kan betyde at kvinder lever betydeligt længere.

Calcium-rige fødevarer og -tilskud er ikke bare vigtige for kvinders knogler efter overgangsalderen, men ifølge en ny undersøgelse fra McGill University i Canada lever kvinder også længere.

Undersøgelsen, der er offentliggjort i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism er baseret på data fra en storstilet undersøgelse kaldet den canadiske Multicenter Osteoporose Study (Camos).

Her overvågede forskerne helbreddet hos 9.033 mænd og kvinder mellem 1996 og 2007, og analyserede derudaf om kalktilskud havde haft nogen gavnlig effekt på deres helbred.

Resultaterne tyder på, at kvinder, der tager calciumtilskud i doser på op til 1.000 mg dagligt kan leve længere, sammenlignet med kvinder, der ikke tager kosttilskud.

David Goltzman fra McGill University og undersøgelsens hovedforfatter forklarer:

"Vores undersøgelse viser at dagligt kalktilskud er forbundet med en lavere risiko for dødsfald blandt kvinder, der tog doser på op til 1.000 mg per dag, uanset om tilskuddet indeholdte vitamin."

Måske negativ effekt på mænd

Til gengæld viste undersøgelsen at calciumtilskud ikke havde nogen gavnlig effekt på mænds livslængde, måske nærmere tværtimod.

En anden undersøgelse fra i år fra det amerikanske National Institutes of Health, fandt, at mænd, der tager kalktilskud er mere tilbøjelige til at dø af hjertesygdomme end mænd, der ikke tager kosttilskud.

Men for kvinder er fordelen klar uanset om calcium kommer fra fødevarer eller fra kosttilskud - om det kommer fra mejeriprodukter eller andre fødevarer.

Det er et velkendt faktum, at kroppen har brug for et vist niveau af calcium til at opbygge og vedligeholde stærke knogler. De anbefalede mængder lyder på 800 mg pr. dag for både mænd og kvinder op til 50 år. Kvinder over 50 år og mænd over 70 år anbefales at spise op til 1.200 mg dagligt. Gravide kvinder anbefales at indtage 1000 mg, mens ammende bør indtage 1500 mg pr. dag.

Det højeste indhold af calcium findes i:

  • Mejeriprodukter som ost, mælk og yoghurt
  • Grøntsager som broccoli og grønkål
  • Fisk med spiselige bløde knogler som sardiner og dåse laks
  • Dertil findes calcium-berigede fødevarer og drikkevarer som soja produkter, korn og frugtsaft.