Hvidt brød gør dig fed

Hvis du forsøger at slanke dig, bør du droppe franskbrød, burgerboller og andet hvidt brød.

 

For hvis du eksempelvis spiser franskbrød til morgenmad og en burger til frokost, så er der større risiko for at du bliver overvægtig og direkte fed, end hvis du vælger at spise fuldkornsbrød.

Bare du to gange om dagen spiser hvidt brød, er din risiko nemlig forøget.

Vi ved godt alle sammen, at fuldkornsbrød er sundere for tarmene end det hvide brød, men en ny undersøgelse viser direkte, at det hvide brød ligefrem gør os fede.

Forskere har fulgt spisevaner og vægt hos mere end 9.200 studerende på et spansk universitet. De deltagere, der spiste både hvidt brød og fuldkornsbrød, havde ikke en øget risiko for at tage på i vægt. Men dem, der udelukkende spiste hvidt brød, og som fik to eller flere portioner af det hvide brød om dagen, havde 40 pct. større risiko for at blive overvægtige eller fede, end dem, der spiste mindre end en portion hvidt brød om ugen.

Der var ikke nogen signifikant forbindelse mellem at spise fuldkorn og at blive overvægtig. Og forskerne mener, det kan være på grund af den type kulhydrater, indholdet af fibre og andre ingredienser der er i fuldkornsbrød.

”Indtaget af to portioner af hvidt brød om dagen eller mere, viser en signifikant og direkte forbindelse med risikoen for at blive overvægtig eller fed,” konkluderer professor Miguel Martinez-Gonzalez, University of Navarra, Spanien, der dog erkender at undersøgelsen ikke viser en årsags-sammenhæng mellem hvidt brød og fedme. Det kan ligeså godt skyldes at folk, der spiser hvidt brød også har tendens til at spise meget marmelade.

Sidste år søgte en dansk undersøgelse fra Århus Universitet i forsøg med grise at forklare forskellen på hvordan fuldkorn og hvidt brød påvirker vores krop.

De fandt, at fordøjelsessystemet reagerer forskelligt og producerer forskellige stoffer afhængig af, om der indtages fuldkornsmel eller raffineret mel.

Hvede og rug er gode kilder til fiber og mineraler, vitaminer og sundhedsgavnlige plantekemikalier. Forarbejdningsprocessen er den der gør, at der er forskel mellem raffineret mel og fuldkornsmel. Når melet forarbejdes bliver de fiberrige dele af kornet fjernet. Når fiberen fjernes smutter kornets kim og klid med ud – men der er her, at man finder de højeste koncentrationer af de gavnlige bioaktive stoffer.

"Raffineret mel og fuldkornsmel indeholder samme niveau af kulhydrater, men den raffinerede mel indeholder en del tomme kalorier, det vil sige energi uden nævneværdige mængder af fiber og bioaktive stoffer," siger Natalja Nørskov, der stod bag undersøgelsen.

Øger mæthedsfornemmelsen

Fiber i sig selv har en vis gavnlig effekt på sundheden. Det er påvist, at fiber øger viskositeten i mavetarmkanalen. Det øger mæthedsfornemmelsen og gør optagelsen af blodsukker langsommere. Det er gavnligt mod type 2 diabetes. Den højere viskositet fører også til ringere optagelse af fedt og kolesterol og øger udskillelsen af galdesyre. Det har en positiv virkning mod for højt kolesterol.

I sine forsøg anvendte Natalja Nørskov grise, da deres fordøjelsessystem ligner menneskets. Grisene blev fodret med brød bagt på henholdsvis raffineret mel, fuldkornshvedemel eller fuldkornsrugmel tilsat rugklid og hvedealeurone (hvedeklid). Der blev taget prøver af grisenes blod og urin for at se, hvilke biokemiske effekter de forskellige typer brød gav anledning til – og der blev fundet forskelligt indhold af diverse stoffer i blod og plasma som afspejlede forskellene i brødene.

De fundne metabolitter kunne klassificeres i tre grupper: fedtsyrer, galdesyrer og fenoler. Deres niveauer i grisenes plasma og urin kunne relateres til deres diæt og til mulige sundhedseffekter. Den metaboliske respons viste også, at der er et forhold mellem tilstedeværelsen af antioxidanter og hæmning af oxidering. Natalja Nørskov fandt blandt andet, at specifikke fenolsyrer (ferulinsyre og kaffeinsyre) var mere tilgængelige for grisene, der fik fiberrigt brød. Fenolsyrer virker som naturlige antioxidanter og kan have sundhedsgavnlige effekter ved at hæmme oxidering af fedtstoffer i kroppen.

"Resultaterne viser, at det er vigtigt at spise ikke-raffinerede kulhydrater og berige brød med fraktioner indholdende høj koncentrationer af fibre såsom aleurone, men der er brug for mere viden på området – blandt andet om rollen af polyumættede fedtsyrer og deres enzymer og om deres opførsel i løbet af formaling, bagning og opbevaring," forklarer Natalja Nørskov og fortsætter:

"Levende planter indeholder naturlige antioxidanter, som hæmmer oxidering af fedstoffer. Men i produkter som mel og brød bliver de polyumættede fedtsyrer oxideret i løbet af timer eller dage, som fører til dannelsen af oxylipiner og stoffer, hvis sundhedsmæssige effekter ikke er kendt endnu."