Glutenkur kan medføre mangelsygdomme

Gluten indeholder vigtige mineraler og jern.En diæt, hvor man undgår gluten, er de senere år blevet anset for at være den rene sundhedskur. Men kuren kan være problematisk, hvis man altså ikke lider af overfølsomhed over gluten.

I løbet af de seneste ti år er gluten-kure blevet udråbt til at være en af de effektive måder at opnå mere sundhed på, at blive mere energisk og at tabe sig. Mad uden gluten skulle også gøre det muligt at afhjælpe symptomer på ADHD, autisme, hovedpine og andre lidelser.

Længe før det blev moderne at se kritisk på gluten, har det været bevist, at en kur er godt mod cøliaki. Og muligvis vil forskerne også inden længe kunne dokumentere, at gluten (et protein i hvede, rug og byg) har en vigtig rolle i forbindelse med de andre sygdomme.

Forskerne erkender i hvert fald, at hvis du føler, du reagerer negativt på gluten, så kan der sagtens være noget om snakken. Det er bare ikke sikkert, at lægen kan finde ud af, hvad du fejler eller om der virkelig er tale om glutenallergi.

Vigtigt for cøliaki-patienter

At sørge for at få glutenfri mad er essentielt for cøliaki-patienter. Cøliaki er en autoimmun sygdom, som betyder, at patienten ikke kan tolerere gluten. Udover i melprodukter findes gluten også i pasta, ligesom du vil kunne finde det i mange fødevarer som afskåret pålæg, salatdressinger, øl og endda i lakrids.

Hvis en person med cøliaki spiser gluten, bliver ’foringen’ af hans eller hendes tyndtarm betændt og beskadiget. Det hæmmer optagelsen af næringsstoffer og kan føre til fejlernæring og vægttab. Cøliaki-patienter kæmper også ofte med ubehagelige symptomer som diare, maveproblemer, mavesmerter og oppustethed. Det kan nogle gange tage år at få den rette diagnose, fordi lægen forveksler symptomerne med irritabel tarm eller andre sygdomme.

10 pct. af befolkningen

Lægerne holder sig ikke tilbage mht. at sætte cøliaki-patienter på glutenfri diæt. Men når det handler om patienter med mere diffuse symptomer, der alligevel reagerer på gluten, så er der mere delte meninger.

I en undersøgelse netop offentliggjort i tidsskriftet BMC Medicine dokumenterer forskere, at overfølsomhed overfor gluten er en lidelse, der skiller sig ud fra cøliaki, delvist fordi tarmen ikke viser sig at være beskadiget.

Omkring 1 pct. af befolkningen har cøliaki, men sygdommen er måske kun toppen af isbjerget, fordi et stigende antal patienter reagerer på gluten – man gætter på, at der er tale om 10 pct. af befolkningen. Alligevel har forskerne ikke en generelt accepteret definition på lidelsen.

Populært sagt, er glutenfølsomhed alt det, man ikke kan kalde hvedeallergi eller cøliaki, men hvor personerne oplever at reagere på gluten.

Et stigende problem

Stadig flere får cøliaki, i en stigningstakst, der betyder, at antallet dobles hvert 20. år. Forskere gætter på, at der er en sammenhæng med vores meget rene livsstil, altså at børn ikke udsættes tilstrækkeligt for antigener i miljøet på det tidspunkt, hvor deres immunforsvar udvikler sig. Hvis tarmen ikke har lært at håndtere antigener ordentligt, reagerer immunsystemet mod gluten med intolerance. I modsætning hertil er cøliaki sjælden i lande med mindre hygiejne.

De senere år har flere også klaget over glutenfølsomhed. Der er helt sikker større opmærksomhed omkring lidelsen. Men det vides ikke, om der rent faktisk er tale om, at problemet har større udbredelse.

Lægernes anbefaling

Hvis du har registreret, at din krop reagerer på gluten, så gå til lægen og få foretaget en test for cøliaki, før du begynder at eksperimentere med glutenfri diæt. Det er vigtigt, at testen, der består af en blodprøve og en biopsi, foretages før du begynder at eksperimentere med at tage gluten ud af kosten. Hvis du gør det i omvendt rækkefølge, vil antistofferne måske være ude af kroppen, og lægen vil ikke kunne stille diagnosen.

Vælger man at gå over til glutenfri kost, skal man være opmærksom på risikoen for mangel på jern, D-vitamin, magnesium, fibre og andre næringsstoffer, netop fordi man undgår brød, morgenmadsprodukter og korn.

Man bør også være opmærksom, når man vælger glutenfri produkter i supermarkedet. De har typisk et højere indhold af kulhydrater, fedt og natrium – og et lavere fiberindhold. Et sundere alternativ er at bage sit brød selv med korn, der er certificeret til at være rent og glutenfri, såsom quinoa, amaranth eller hirse.