Brøndkarse hjælper dig i bedre form

Brøndkarse kan tilsyneladende hjælpe dig til at restituere efter højintensiv træning.Brøndkarse kan hjælpe dig til hurtigere at restituere dig efter hård træning. Det er det overraskende resultat af en irsk/skotsk undersøgelse, der netop er blevet offentliggjort i British Journal of Nutrition.

Selvom regelmæssig moderat motion er godt for os, kan den øgede brug på vores kroppe forårsage skader på vores DNA.

Ifølge en ny undersøgelse fra forskere på Edinburgh Napier University og University of Ulster, kan brøndkarse forhindre nogle af de skader, der opstår efter højintens motion og hjælpe med at maksimere fordelene ved hård træning.

Ophober frie radikaler

- Selvom vi alle er klar over, hvor godt træning kan være for vores krop, kan turen på løbebåndet, de mange vægtløft eller spinning sætte sit præg på kroppen. Den øgede energiforbrænding kan skabe en ophobning af frie radikaler, som kan skade vores DNA.

- Det vi har fundet ud af er, at indtagelse af en forholdsvis lille mængde af brøndkarse hver dag kan medvirke til at øge niveauet af vigtige antioxidante vitaminer, som kan hjælpe med at beskytte vores kroppe, og dermed give os mulighed for at nyde frugterne af at holde os fit.

- Det er et interessant skridt fremad i udviklingen og forskningen i sportsernæring, siger Fogarty.

Flest DNA-skader uden brøndkarse

Ti raske mænd, der var i gennemsnit 23 år, deltog i undersøgelsen. Gennem otte uger fik de 85 gram brøndkarse dagligt og blev bedt om at deltage i høj-energi træning på løbebåndet. Et otte ugers studie uden brøndkarse blev udført ved siden af som kontrol-forsøg.

Forskerne testede også, om den brøndkarsens beskyttende egenskaber blev påvirket af hvor ofte og i hvilke mængder den blev spist.

- Vi udsatte deltagerne for korte træningspas med intens motion og fandt, at de, der ikke havde spist brøndkarse viste sig at have flere DNA-skader end de, der havde.

Effektivt med det samme

- Det mest fascinerende var, at effekten af at spise brøndkarse ikke var afhængig af at man havde spist det over en længere periode.

- De, der spiste grøntsager blot to timer før træning, havde de samme fordele som dem, der havde spist brøndkarse i otte uger, siger dr. Fogarty.

Selvom han er uafhængig forsker på Edinburgh Napier's School of Life, Sport and Social Sciences, skal man være opmærksom på at forsøget er blevet sponseret af af Vitacress salater, der er en europæisk producent af brøndkarse.

Om det har påvirket forskeren må være op til den enkelte at vurdere, men forsøget er trods alt blevet præsenteret i det anerkendte British Journal of Nutrition.