Hvidløg indeholder rigtig mange svovlforbindelser og antioxidanter, der gør den til en af de sundeste planter - hvis man altså spiser dem rå og i rigelige mængder.Hvidløg indeholder rigtig mange svovlforbindelser og antioxidanter, der gør den til en af de sundeste planter - hvis man altså spiser dem rå og i rigelige mængder.

10 sunde grunde til at spise hvidløg

 

Hvidløg har siden oldtiden været brugt som et naturlægemiddel mod alverdens lidelser og moderne videnskab bekræfter at det velsmagende medlem af løgfamilien kan forebygge mange sygdomme.

Især svovlforbindelsen allicin, der udløses når friske hvidløg knuses, har i adskillige undersøgelse vist sig at kunne påvirke kroppen. Allicin opstår når enzymet alliinase skæres eller tygges. Men når hvidløg bliver kogt i for eksempel en gryderet inaktiveres allinase - så hvidløg skal spises rå, hvis du spiser dem for helbredets skyld.

Også andre svovlforbindelser som diallyl disulfide (DADS) og diallyl trisulfide (DATS), der især er rigelige i hvidløgsolie, har vist sig at kunne påvirke helbredet. Men hvidløg indeholder også mange antioxidanter, der i en nylig undersøgelse viste sig at være særligt fremherskende i spirede hvidløg.

Det er svært at finde et køkken i vore dage, hvor hvidløg ikke indgår som et vigtigt krydderi, men mange mennesker skyer det på hverdage for at undgå hvidløgsånde.

Desværre tyder undersøgelser på at mange af de sunde virkninger også forsvinder, hvis hvidløget steges. En undersøgelse fra Sydkorea viste i 2013 at kortvarig opvarmning reducerede de anti-inflammatoriske stoffer.

En nylig undersøgelse viste at det meste effektive middel til at undgå hvidløgsånde er mælk, som med sin blanding af fedt og vand er bedst til at opløse de ildelugtende svovlforbindelser, der er skyld i hvidløgsånden.

Ellers kan man overveje at købe hvidløg som kosttilskud, der fåes i flere forskellige varianter. En dansk undersøgelse helt tilbage fra 1991 viste dog, at kun piller baseret på tørret hvidløg kunne give effekten af allicin.

Her er 10 sunde grunde til at spise hvidløg så ofte som muligt.

1. Hjertet

En undersøgelse fra Chung Shan Medical University i Taiwan viste i 2010 at diabetes-patienter kan have gavn af at spise hvidløgsolie.

Diabetes-patienter er særligt sårbare over for en form for hjertesygdom, der betegnes diabetisk kardiomyopati, som er inflammation og svækkelse af hjertets muskelvæv.

Test af rotter med diabetes, der enten fik hvidløgsolie eller majsolie viste, at rotter, der fik hvidløgsolie oplevede gavnlige ændringer, som medfører beskyttelse mod skader på hjertet. Ændringerne syntes at være forbundet med de potente antioxidant egenskaber af hvidløgsolie, forskerne siger og tilføjer, at de har identificeret mere end 20 stoffer i hvidløgsolie, der kan bidrage til effekten.

"Konklusionen er, at hvidløgsolie besidder et betydeligt potentiale for at beskytte hjertet mod diabetes-induceret kardiomyopati," skrev de.

Diallyl trisulfider fra hvidløgsolie har i forsøg med mus også vist sig at kunne reducere skaderne efter et hjerteanfald.

Svovlbrinte har vist sig at beskytte hjertet mod skader. Det er imidlertid en flygtig forbindelse og vanskelig at behandle med. Derfor testede forskere fra Emory University i Atlanta, Georgia, i 2011 diallyl trisulfid i håbet om at det kunne tilføre svovlbrinte til hjertet.

Og museforsøgene viste faktisk, at musene, der fik diallyl trisulfid havde 61 procenter færre skader på hjertet sammenlignet med ubehandlede mus.