3 helbredseffekter ved spinat

 

Udover i stuvet spinat er spinatblade en lækker delikatesse i sandwiches og salater, men faktisk er de også ganske sunde.

Spinat har sæson fra foråret til udgangen af oktober. Selv om spinat er blevet berømt for sit høje jernindhold, der gav Skipper Skræk hans kræfter, så er indholdet af jern faktisk ikke specielt højt. Men faktisk er spinat rig på mange andre vigtige næringsstoffer, der kan forebygge helbredsproblemer.

Det er en fremragende kilde til mere end 20 forskellige målbare næringsstoffer, herunder kostfibre, calcium og protein. Og alligevelindeholder 100 gram kun 26 kalorier.

Forebygger kræft

Adskillige forsøg har vist at spinat kan forebygge forskellige former for kræft. Andre forsøg har vist at spinat også kan begrænse væksten af kræftsvulster. En undersøgelse fra Oregon State University viste i 2012 at spinat kan halvere antallet af tumorer, der er resultat af et kendt kræftfremkaldende stof i kogt kød, der påvirker microRNA og kræftstamceller.

Forskerne konstaterede, at forekomsten af knuder i tyktarmen blev reduceret fra 58 procent til 32 procent, hos mus, der blev fodret med spinat.

Spinat viste sig også i en undersøgelse fra Harvard Medical School i 2009 at bekæmpe kræft i æggestokkene. Universitetet evaluerede sammenhængen mellem flavonoider og risiko for kræft i æggestokkene. Af alle de flavonoider de testede, så de den største sammenhæng mellem apigenin, der findes i spinat og persille. Også i forhold til prostatakræft og brystkræft, har spinat vist sig at have positive effekter.

Forhindrer øjensygdom

Undersøgelser har vist at stoffet lutein, der tilhører en kemisk klasse af forbindelser kaldet carotenoider beskytter øjnenes nethinde mod den skadelige oxidation ved filtrering af blåt lys. Lutein absorberer den skadelige UV-stråling og spreder den harmløst. Lutein og zeaxanthin, som spinat er rig på, har vist sig at reducere risikoen for Aldersrelateret Makular Degeneration (AMD), der er den mest almindelige øjensygdom i den vestlige verden. Nethindens centrum bliver populært sagt forkalket og man får et tåget syn i centrum af øjet.

Styrker hjertekar-systemet

De antioxidante egenskaber af spinat (vandopløselig i form af C-vitamin og fedtopløselige beta-caroten) forebygger tilsammen den skadelige oxidation af kolesterol. Iltet kolesterol er en fare for hjerte og arterier. Magnesium i spinat medvirker til at sikre et sundt blodtryk og bare en skål spinat har vist sig i løbet af få timer at kunne sænke et for højt blodtryk.